Dziś w Warszawie wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przedstawili plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową na rok 2017.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podkreślił, że MIB stawia na zintegrowane połączenia kolejowe i przywrócenie kolei należnego miejsca w systemie komunikacyjnym kraju. - Celem polityki rządu jest zwiększenie mobilności i komfortu przemieszczania się Polaków. Chcemy sprawić, by wszyscy obywatele mieli możliwość podróżować szybciej, sprawniej i wygodniej. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę przeznaczamy na modernizację linii kolejowych i tworzenie spójnej sieci połączeń. Wpłynie to m.in. na poprawę transportu towarowego. Ważnym zadaniem jest także wyrównanie i zwiększenie dostępności do infrastruktury kolejowej w regionach– powiedział Andrzej Bittel.
Zakontraktują połowę programu
Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślił, że o ile poprzedni rok stał pod znakiem przeglądu projektów i ogłaszania postępowań, to bieżący rok musi upłynąć pod znakiem wyboru wykonawców i podpisywania umów. – Zakładamy że do końca roku podpiszemy umowy na ponad 25 miliardów złotych, co łącznie z już podpisanymi umowami na kwotę kilkunastu miliardów pozwoli zakontraktować ponad 50 proc. wartości
Krajowego Programu Kolejowego – ogłosił Merchel.
- Zmiany przeprowadzone w zeszłym roku w Polskich Liniach Kolejowych, m.in. w postepowaniach przetargowych i przygotowaniu inwestycji, stały dialog z wykonawcami w ramach Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów - to tylko niektóre działania przeprowadzone dla usprawnienia procesu inwestycyjnego. Robimy wszystko, żeby pasażer, każdy z nas, mógł jechać wygodnie i bezpiecznie na drugi koniec Polski lub codziennie, szybko, sprawnie do pracy i szkoły. Chcemy, żeby więcej ładunków przewożono koleją, dlatego szykujemy trasy m.in. od Śląska po bałtyckie porty, by pociągi towarowe jeździły krócej i liczba ich się zwiększała – powiedział prezes PLK.
Prezes PLK Ireneusz Merchel poinformował również, że pomimo położenia nacisku na ogłaszanie postępowań, w 2016 roku
wykonano inwestycje na kwotę 4,1 mld złotych, a biorąc pod uwagę poczynione oszczędności finansowe (o których
pisaliśmy tutaj), ich zakres rzeczywisty wyniósł 4,5 mld złotych. Dzięki temu zmodernizowano 510 km torów, i przebudowano lub wybudowano 549 rozjazdów, 65 wiaduktów, 27 przejść pod torami, 109 peronów i 200 przejazdów kolejowo-drogowych.
Prezes PLK
potwierdził wcześniejsze informacje, że spółka planuje na 2017 r. nakłady w wysokości 5,5 mld zł. – Nasz plan finansowy przewiduje dokładnie 5 miliardów 467 milionów złotych – wyjaśnił precyzyjnie Merchel. Wymienił najważniejsze umowy z I kwartału tego roku, które już zostały podpisane lub dla których ma to nastąpić wkrótce. Są to:
Inwestycje dla aglomeracjiInwestycje dla ruchu regionalnegoInwestycje dla przewozów towarowychPrezes PLK podkreślił, że mimo nacisku na wybór wykonawców, w dalszym ciągu ogłaszane będą nowe postępowania – co kilka dni. Jak podkreślił, proces wyboru wykonawcy przetargu skrócił się z 405 dni w latach 2014–2015 do 270 dni w roku ubiegły. – To wciąż dużo, ale biorąc pod uwagę wszystkie elementy procesu, jak odwołania czy kontrole zamówień, obiektywnie postępowanie przetargowe musi trwać kilka miesięcy – wyjaśniał Ireneusz Merchel.