NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Prędkość na odcinku CMK ograniczona z 200 do 160 km/h. Na pięć lat

| Jakub Madrjas 20.03.2017 435

Prędkość na odcinku CMK ograniczona z 200 do 160 km/h. Na pięć lat
Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
Przed tygodniem obejmująca 87-kilometrowy odcinek linii CMK polska Kolej Dużych Prędkości skróciła się o jedną trzecią. Na odcinku od Olszamowic do Włoszczowy prędkość pociągów została ograniczona do 160 km/h – najprawdopodobniej aż na pięć lat.
Na linii nr 4, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej od 14 grudnia 2014 roku po raz pierwszy w historii podwyższono dopuszczalną prędkość pociągu do 200 km/h. Dotyczyło to 87-kilometrowego odcinka od Olszamowic do Zawiercia (z dwoma zwolnieniami). Był to pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Europie Środkowo–Wschodniej. Jednocześnie do eksploatacji wprowadzono pociągi ED250 Pendolino o prędkości maksymalnej 250 km/h.

W dniu uruchomienia połączeń EIPremium zapowiadano, że do prędkości 200 km/h będą dostosowywane kolejne odcinki tras, po których kursują Pendolino – zarówno w kierunku południowym, jak i północnym. Ma to skrócić czas przejazdu do 2,5 godziny z Warszawy do Gdańska i 2 godzin 10 minut z Warszawy do Krakowa i Katowic. W dalszym ciągu nie udaje się jednak spełnić tych obietnic – jak pisaliśmy w tym miesiącu, kolejne odcinki mają zostać dostosowane do prędkości 200 km/h najwcześniej w 2018 roku.

Polska straciła jedną trzecią KDP

Tymczasem od 12 marca, gdy weszła w życie korekta rozkładu jazdy, „sieć” dużych prędkości skurczyła się o jedną trzecią. Z prędkością 200 km/h pociągi Pendolino jadą na odcinku krótszym o 31 km – zamiast od 125,200 kilometra linii, obowiązuje ona od 156,496 km do 214,800 kilometra. – Zmiana wynika z prac inwestycyjnych na stacjach Olszamowice i Włoszczowa Północ – tłumaczy rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Jak dodaje, efektem prac będzie m.in. zwiększenie przepustowości i bezpieczeństwa ruchu pociągów, a w przyszłości – możliwość podniesienia prędkości do 230 km/h na odc. Olszamowice – Włoszczowa Północ. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Na czas prac wyłączony został europejski system sterowania ETCS poziomu 1, co oznacza dozwoloną prędkość na poziomie 160 km/h lub 130 km/h przy pojedynczej obsadzie. Samo ograniczenie prędkości w przypadku realizowanych inwestycji nie wydaje się aż tak kontrowersyjne – w wakacje duży odcinek linii CMK będzie nawet wyłączony z ruchu, a pociągi pojadą objazdem, jednak według informacji „Rynku Kolejowego”, po zakończeniu inwestycji prędkość 200 km/h wcale nie zostanie przywrócona.

– Przyjęta od korekty prędkość prawdopodobnie pozostanie do rozkładu 22/23. Wówczas wdrożony już będzie na trasie system ETCS poziomu 2 – przyznaje rzecznik PLK Mirosław Siemieniec. Jak zapewnia, wprowadzona zmiana nie wpływa istotnie na czas przejazdu. – Warto zwrócić uwagę, że w przyszłym roku na CMK planowane jest wydłużenie trasy 200 km/h o odcinek Grodzisk Idzikowice – pociesza rzecznik (pisaliśmy o tym tutaj).

Problemów z ETCS nie brak

PLK nie informuje, dlaczego po realizacji prac prędkość 200 km/h nie zostanie przywrócona. Prawdopodobnie konieczna byłaby ponowna kalibracja systemu. W lipcu 2016 roku PLK udzieliła zamówienia na utrzymanie ETCS na całej linii CMK od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia w latach 2016–2019 dostawcy systemu – firmie Thales. Jednak dla stacji Grodzisk Mazowiecki PLK musiało udzielić oddzielnego zamówienia na zaprogramowanie urządzeń. Pisaliśmy o tym w tym miejscu.

To nie jedyny problem z systemem ETCS na trasach, po których jeździ Pendolino. Jak informowaliśmy we wrześniu 2016 roku, na odcinku Psary – Kozłów na liniach kolejowych 570 i 64, który łączy Kraków z linią CMK, pociągi Pendolino muszą co chwilę zwalniać i przyspieszać. O problemie, który powoduje wydłużenie czasu przejazdu, a zdaniem maszynistów obniża bezpieczeństwo ruchu, pisaliśmy tutaj
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Włoszczowa (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Włoszczowa (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS