Kryzys bezpieczeństwa na polskiej kolei jest coraz głębszy, a Ministerstwo Infrastruktury nie podejmuje wystarczających środków zaradczych - uznali uczestnicy krajowego zjazdu Związku Zawodowego Maszynistów. Organy związku mają wobec tego wywierać presję na decydentów poprzez "pilną intensyfikację działań w granicach obowiązującego prawa".
W związku z pogłębiającym się kryzysem bezpieczeństwa na polskich torach oraz brakiem adekwatnej reakcji ze strony Ministerstwa Infrastruktury na wcześniejsze apele Związku – Krajowy Zjazd Delegatów ZZM przyjął stanowczą uchwałę, w której rekomenduje Radzie Krajowej podjęcie bardziej kategorycznych działań w granicach obowiązującego prawa.
Związek już w listopadzie 2024 roku zorganizował
pikietę przed siedzibą Ministerstwa Infrastruktury, przekazując petycję wraz ze szczegółowymi postulatami dotyczącymi niezbędnych zmian w systemie bezpieczeństwa kolejowego. Do dziś nie doczekaliśmy się adekwatnej reakcji ze strony resortu – podejmowane działania mają charakter pozorowany i nie przynoszą realnej poprawy. Pomimo licznych wystąpień i monitów – zarówno pisemnych, jak i publicznych – sytuacja w zakresie bezpieczeństwa dramatycznie się pogarsza. Kolejne incydenty pokazują skalę wieloletnich zaniechań, a konsekwencje ponoszą pracownicy kolei i pasażerowie.
Krajowy Zjazd Delegatów, obradujący w dniach 10–11 kwietnia 2025 roku w Masłowie k. Kielc, jako najwyższy organ władzy w Związku, jednomyślnie zdecydował o wsparciu dla intensyfikacji działań w tym obszarze oraz o upoważnieniu Rady Krajowej do podejmowania wszelkich niezbędnych kroków – także nadzwyczajnych – w celu realizacji postulatów zawartych w petycjach skierowanych do Ministra Infrastruktury.
TREŚĆ PODJĘTEJ UCHWAŁY
Krajowy Zjazd Delegatów Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, wobec pogłębiającego się kryzysu bezpieczeństwa na kolei, wyraża najwyższe zaniepokojenie i wzywa do natychmiastowego podjęcia bardziej kategorycznych działań.
Wobec narastających zagrożeń skutkujących coraz liczniejszymi wypadkami, które nasi koledzy przypłacili życiem – Krajowy Zjazd Delegatów ZZM stwierdza, że dotychczas podjęte próby dialogu z rządem są nieskuteczne.
Mając powyższe na uwadze, Krajowy Zjazd Delegatów ZZM rekomenduje Radzie Krajowej Związku niezwłoczne podjęcie wszelkich działań, zmierzających do realizacji postulatów określonych w petycjach przekazanych Ministrowi Infrastruktury. Zjazd wzywa też Radę Krajową do pilnej intensyfikacji działań w granicach obowiązującego prawa, celem wywarcia skutecznej presji na organy odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa na kolei.
Zjazd jednocześnie upoważnia Radę Krajową do podjęcia wszelkich kroków, także nadzwyczajnych, koniecznych dla skutecznej realizacji powyższych celów, oraz zobowiązuje wszystkich członków Związku do bezwzględnego wsparcia działań RK ZZM w tym zakresie.
* * *Przypomnijmy: w petycji przekazanej Ministerstwu Infrastruktury podczas wspomnianej pikiety za najpilniejsze działania w sferze bezpieczeństwa uznano weryfikację przestrzegania procedur bezpieczeństwa przez uczestników ruchu kolejowego (zwłaszcza tych najmniejszych), przyspieszenie wdrażania systemów
ETCS i GSM-R, zmiany w przepisach minimalizujące możliwość błędu ludzkiego i uchwalenie ustawy o czasie pracy maszynistów. ZZMK domaga się także zabezpieczenia przed aktami sabotażu – na przykład zmiany procedury informowania o ładunkach niebezpiecznych.
Ochroną dworców powinna, według związkowców, zająć się SOK, a nie prywatne agencje ochrony. Również SOK powinna częściej patrolować linie kolejowe, w większym niż dziś stopniu wykorzystując dostępne technologie. Wartym uwagi postulatem jest wprowadzenie współodpowiedzialności zarządców dróg za bezpieczeństwo na przejazdach i skuteczniejsze egzekwowanie od kierowców przestrzegania przepisów na skrzyżowaniach z torami. Całość tych zagadnień miałaby koordynować nowa Komisja Nadzoru i Profilaktyki Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, działająca przy podsekretarzu stanu w resorcie infrastruktury. Pozostałe petycje dotyczyły odnowy taboru Polregio oraz poprawy konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych.