Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ZZ Dyżurnych Ruchu PKP: Mimo trudności zapewniamy bezpieczeństwo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ZZ Dyżurnych Ruchu PKP: Mimo trudności zapewniamy bezpieczeństwo
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
Dyżurni ruchu potrzebują odciążenia od obowiązków niezwiązanych z prowadzeniem ruchu pociągów. Powinni też jak najczęściej odbywać szkolenia na odpowiednich typach urządzeń. Mimo trudnych warunków pracy podczas dużych inwestycji dyżurni dobrze wywiązują się ze swojego zadania – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przewodniczący Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP Aleksander Motyka.

Blisko rok temu, po pierwszych incydentach w warszawskim węźle kolejowym, pisał Pan w liście otwartym (nie po raz pierwszy) o przemęczeniu dyżurnych. Czy to nadal aktualny temat?

Dyżurni ruchu są przemęczeni pracą, ale nie może to mieć żadnego wpływu na bezpieczeństwo. W przypadku przemęczenia dyżurny ruchu ma prawo odmówić służby i zażądać podmiany lub wziąć urlop na żądanie.

W przypadku stacji Warszawa Zachodnia nałożyła się jednak na to nadzwyczajna sytuacja: połowa jej układu torowego była wyłączona z ruchu, a pociągów było prawie tyle, co przed rozpoczęciem przebudowy. Zmiana rozkładu jazdy następują kilka razy w roku, pociągi nagle zmieniają trasy, nie zmieniając numerów. W takich okolicznościach nie można się dziwić, że doszło do błędów ludzkich. Zagrożenia bezpieczeństwa jednak nie było: pociągi wjeżdżały na tory niewłaściwe, ale wolne. Nie było przypadków skierowania dwóch składów na ten sam tor.

Prezes PLK mówił o wprowadzonych od tego czasu zmianach organizacyjnych. Czy w praktyce uzdrowiły one sytuację?

Dopiero po naszej interwencji – poprzez ten właśnie list otwarty – dyżurnym przydzielono dodatkowo zawiadowcę, pełniącego nadzór nad nimi i pomagającego im w czynnościach niezwiązanych bezpośrednio z prowadzeniem ruchu. Ograniczono też liczbę pociągów. Dzięki temu problem został rozwiązany.

Czy dyżurni nadal muszą podczas pracy dorzucać i przesiewać węgiel w kotłowni?

Oprócz prowadzenia ruchu pociągów dyżurni wykonują też podczas pracy inne czynności. Czasami otrzymują też jednak kuriozalne polecenia, takie jak to wydane dyżurnym Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu. Zakład kupił do ogrzewania posterunków zły węgiel, zanieczyszczony domieszką kamienia i przez to nienadający się do spalania w nowych piecach. Dyrektor wydał więc zarządzenie na piśmie, by dyżurni przebierali ten węgiel. Takie czynności nie są rolą dyżurnego! Po nagłośnieniu przez nas sprawy zarządzenie zostało wycofane.

Jakie zmiany poprawiające bezpieczeństwo ruchu pociągów na sieci PKP PLK proponuje Związek?

Najważniejsze są częste i rzetelne szkolenia. Dziś tych szkoleń powinno być więcej. Część z nich powinna odbywać się na symulatorach – i to odtwarzających te urządzenia, na których pracują na co dzień, a nie np., jak to się zdarza, ich odpowiedniki produkcji innych firm.

Czy również wśród dyżurnych ruchu istnieje luka pokoleniowa?

Tak. Przez lata do zawodu nie przyjmowano nowych pracowników, a starzy stopniowo odchodzili na emeryturę. Również oferowane przez PKP PLK wynagrodzenia nie zadowalają młodych adeptów – wielu z nich odchodzi po roku lub dwóch od zatrudnienia. Podpisane porozumienia trójstronne między PKP PLK, jej pracownikami oraz szkołami technicznymi daje jednak nadzieję na dopływ świeżej kadry.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5