Kolejne kroki zarządu PKP Cargo w kierunku ograniczania zatrudnienia, w obliczu fatalnej sytuacji w spółce, budzą coraz ostrzejszą reakcję działających w spółce związków zawodowych. Obie strony wciąż deklarują chęć podjęcia rozmów, chociaż na horyzoncie pojawia się protest załogi.
– Zarząd dotychczas podejmował decyzję bez wykorzystania dialogu społecznego w zakresie modyfikacji i zmiany obowiązujących dokumentów. W zakresie Paktu Gwarancji Pracowniczych zarząd nie zastosował zapisów wynikających z prawa i bezprawnie go wypowiedział – uważają związkowcy z PKP Cargo, którzy grożą teraz nawet blokadą torów.
Strona społeczna (pod pismem widnieją pieczątki dziesięciu organizacji związkowych działających w PKP Cargo) uważa, że zarząd PKP Cargo, zamiast „zgodnie z prawem” podjąć negocjacje ze związkami w zakresie modyfikacji i zawieszenia niektórych zapisów układu zbiorowego pracy i Porozumienia Partnerów Społecznych z powodu trudnej sytuacji finansowej spółki, wypowiedział ją bez należytych rozmów ze skutkiem 24 miesięcznym.
"Działania na szkodę spółki i pracowników"
W opinii związkowców takie działanie prowadzone jest na szkodę spółki i jej pracowników. Punktują nowy zarząd za zaproszenie na spotkanie stron układu zbiorowego pracy w sprawie zawieszenia jego postanowień „bez podania zakresu tych zmian”. Czytamy, że jest to działanie w złej wierze, bo „zarząd doskonale wie, że tego typu decyzje muszą być decyzjami organów statutowych związków zawodowych, które nie mogą być rozpatrywane in blanco”. Spotkanie jest ono zaplanowane na 20 czerwca. Tematyka? „Omówienie możliwości zawieszenia z dniem 1 lipca postanowień ZUZP, w okresie biegnącego wypowiedzenia”.
Związki niezmiennie deklarują jednak w dobrej wierze dialog w zakresie zawieszenia i modyfikacji paktu gwarancji pracowniczych, uzp i porozumienia partnerów społecznych. Apelują też do zarządu: znakiem otwartości i negocjacji w dobrej wierze zarządu spółki będzie wycofanie wypowiedzeń tych aktów prawa pracy.
Deklaracja Polregio "pozorowana"
Leszek Miętek zajął też stanowisko w sprawie deklaracji zatrudnienia do
300 pracowników PKP Cargo przez Polregio.
– List intencyjny Polregio w tej sprawie to ruch piarowy. Polregio nie ma zarządu, bo zarząd Polregio jest odwołany. Dopiero robią konkurs na członków zarządu, w związku z powyższym podpisywanie listów intencyjnych z pełniącym obowiązki prezesa przewodniczącym rady nadzorczej jest słabą deklaracją – powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek.
Miętek dodał, że w przypadku dalszego lekceważenia dialogu społecznego, związki rozważają blokowanie tras kolejowych jako formę protestu. Odpowiedział na to zarząd PKP Cargo.
Zarząd PKP Cargo docenia deklarację związkowców o dialogu?
– Z zadowoleniem przyjmujemy złożone publicznie w dniu 18 czerwca 2024 roku zapewnienia organizacji związkowych dotyczące gotowości włączenia się przez nie do rozmów na temat rzeczywistej restrukturyzacji spółki (…).
Zarząd wyraża jednocześnie przekonanie, że ustalenia, jakie udało się wypracować w ostatnich tygodniach „w drodze rzeczywistego dialogu społecznego” są korzystne dla pracowników PKP Cargo. Zarząd miał je wprowadzać w drodze bezpośrednich spotkań, w efekcie dyskusji na po-siedzeniu Sejmowej Podkomisji ds. transportu kolejowego, „a także dzięki przychylności naszych akcjonariuszy oraz mediów”.
Kierownictwo PKP Cargo wręcz chwali związkowców za to, co powiedzieli 18 czerwca, pomimo, że padła tez groźba blokady szlaków kolejowych. Zdaje się nie zauważać problemów podniesionych przez związkowców przed spotkaniem zaplanowanym na 20 czerwca. Przynajmniej w piśmie do nas przesłanym.
– Sformułowania, które padły na konferencji prasowej (zorganizowanej 18 czerwca przez związki działające w Cargo - dop. red.), są bardzo dobrym prognostykiem – szczególnie że już w czwartek 20 czerwca 2024 roku rozpoczynamy pierwszą turę konkretnych rozmów o zawieszeniu postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Będzie więc realna możliwość weryfikacji, na ile te deklaracje, które Zarząd przyjmuje w dobrej wierze, będą możliwe do szybkiej realizacji w praktyce – czytamy w piśmie z PKP Cargo.
Dalej czytamy, że zarząd PKP Cargo w pełni podziela przedstawioną przez Prezydenta Leszka Miętka ocenę przyczyn obecnej niezwykle trudnej w PKP Cargo w zakresie, w jakim dotyczy ona politycznie motywowanych nieodpowiedzialnych działań podejmowanych w latach 2022- 2023.