Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP podjął Uchwałę i wystąpił do wszystkich spółek Grupy PKP, w których zatrudnieni są jego członkowie o zaprzestanie odprowadzania składek na rzecz Związku Pracodawców Kolejowych. Jest to skutek wypowiedzenia przez ZPK Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
„Po wydarzeniach z dnia 15 czerwca br., kiedy Zarząd Związku Pracodawców Kolejowych wypowiedział Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy, w momencie, gdy widać było wyraźne zbliżenie stanowisk obu stron, należy zadać pytanie po co nam ZPK?” – piszą przedstawiciele Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP w przesłanym do redakcji „Rynku Kolejowego” komunikacie.
ZZDR PKP pyta pracowników spółek Grupy PKP, czy mają świadomość, że są zrzeszeni w organizacji, która działa w imieniu pracodawcy lecz czasem nie na jego rzecz i najczęściej wbrew interesom członków za których odprowadzana jest składka.
„Często poruszanym w ostatnim czasie tematem w mediach jest koszt utrzymania przez pracodawców związków zawodowych. Spójrzmy więc jak wygląda to w przypadku Związku Pracodawców Kolejowych – pracodawcy zrzeszeni w tej organizacji odprowadzają składkę w wysokości 2 zł. za każdego zatrudnionego u siebie pracownika, co tylko w przypadku Spółki PKP PLK S.A. daje kwotę prawie miliona złotych rocznie.” – czytamy w komunikacie Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP.
W związki z okolicznościami z dnia 15 czerwca 2011 roku oraz kosztami ponoszonymi przez pracodawców - Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP podjął Uchwałę i wystąpił do wszystkich spółek Grupy PKP w których zatrudnieni są jego członkowie o zaprzestanie odprowadzania składek na rzecz ZPK.
Poniżej publikujemy list ZZDR PKP do Zbigniewa Szafrańskiego, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych w sprawie zaprzestania płacenia odprowadzania składki członkowskiej do Związku Pracodawców Kolejowych:.
Na podstawnie Uchwały organów Statutowych Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP, Sektor Infrastruktury ZZDR PKP wnioskuje do Pana Prezesa o spowodowanie ze skutkiem od dnia 01 lipca 2011 roku zaprzestania odprowadzania składki członkowskiej, wynikającej z przynależności spółki PKP PLK S.A. do Związku Pracodawców Kolejowych.
Sytuacja do jakiej doprowadził ZPK w związku z wypowiedzeniem PUZP, i to po kilkumiesięcznych negocjacjach, które rokowały osiągnięciem kompromisu ze stroną społeczną w sprawie treści Rozdziału XII Układu, pozwala wysnuć wniosek, że ZPK utracił mandat zaufania Pracodawców kolejowych zrzeszonych w tej organizacji.
Trwające kilka miesięcy „gierki" podczas negocjacji ze związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników zatrudnionych również w naszej spółce i to w momencie redagowania końcowych ustaleń treści Załącznika Numer XII zostały przez ZPK zakończone wypowiedzeniem PUZP. Działanie to wprowadziło wyłącznie nikomu niepotrzebny chaos i zamieszanie a nam jako przedstawicielom strony społecznej daje podstawy sądzić, że pozorowane przez Prezesa ZPK negocjacje od początku prowadzone były w złej wierze, bez poszanowania interesów stron negocjacji i to zarówno pracodawców jak też, a może przede wszystkim, pracowników zatrudnionych przez Pracodawców zrzeszonych w ZPK.
W świetle powyższego uważamy, że dalsze wspieranie finansowe ZPK, poprzez opłacanie składki członkowskiej za około 40 tysięcy pracowników Naszej spółki jest bezcelowe, gdyż organizacja ta wspiera wyłącznie interes wybranych jej członków, to jest przewoźników, co stoi w sprzeczności z postanowieniami Rozdziału II, § 4 ustęp 2, punkt 2 Statutu Związku Pracodawców Kolejowych oraz § 1 i § 9 Porozumienia w sprawie Wzajemnych Zobowiązań Stron Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Pracodawców Zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych.
Jerzy Oleszak
/-/
Przewodniczący
Sektora Infrastruktury