Partnerzy serwisu:
Pasażer

Związkowcy odpowiadają marszałkowi Zachodniego Pomorza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Związkowcy odpowiadają marszałkowi Zachodniego Pomorza
Fot. M. SzymajdaZachodniopomorskie Impulsy kupione przez marszałka, których używa Polregio
26 września zarząd województwa zachodniopomorskiego odpowiedział na zapowiedź strajku w spółce Polregio w tym regionie. Już dzień później doczekał się odpowiedzi związkowców.

Zarząd województwa stanowczo wskazał, że nie jest stroną konfliktu płacowego pomiędzy zarządem Polregio a pracownikami tej spółki. Urząd marszałkowski wskazuje, że wymienił cały tabor w regionie i zajmuje się jego utrzymaniem, co jest realną pomocą dla spółki, która nie musi ponosić kosztów z tego tytułu (region jest właścicielem całości taboru). Związkowcy uważają jednak, że zarząd powinien sfinansować także podwyżki dla pracowników.

– W komunikacie wyraźnie wskazujemy, że porozumienia ws. podwyżek wynagrodzeń dla pracowników Zachodniopomorskiego Zakładu Spółki Polregio nie udało się podpisać z powodu braku zgody zarządu województwa na pokrycie zwiększonych kosztów wynikających z podwyżki. Fakt ten jest zapisany również w protokole z mediacji sporu zbiorowego – odpowiada na pismo Zachodniego Pomorza Leszek Miętek, prezydent związku zawodowego maszynistów kolejowych w Polsce.

– To przez stanowisko zarządu województwa, a nie złą wolę zarządu spółki – z którym parafowaliśmy porozumienie wzroście wynagrodzeń we wszystkich zakładach Polregio, a które nie mogło zostać podpisane i zrealizowane z powodu stanowiska Pana Marszałka, mieszkańcy regionu mogą zostać pozbawieni komunikacji kolejowej w czasie strajku – pisze Leszek Miętek.

"Związkowcy widzą innych marszałków"

Związkowcy podkreślają, że “pracownicy szczecińskiego Zakładu Polregio na własne oczy widzą 13 marszałków rozumiejących potrzeby społeczne i wpisujących się w propozycję zarządu spółki w sprawie źródeł finansowania dodatkowych kosztów związanych ze wzrostem wynagrodzeń, także w znacznie mniej zamożnych od regionach Zachodniopomorskiego”. Sytuacja jest jednak wyjątkowa, bo na Zachodnim Pomorzu 100% taboru, który obsługuje Polregio należy do samorządu. Z tytułu jego zakupu i obsługi, region poniósł i ponosi olbrzymie koszty, których nie chce już w inny sposób transferować do spółki, w której posiada znikome udziały. Urząd marszałkowski zagroził, że strajk pracowników Polregio w regionie może skutkować zerwaniem umowy ze spółką i powołaniem samorządowego operatora (pod roboczą nazwą Koleje Zachodniopomorskie). Co warto zauważyć – w świetle nowych przepisów unijnych samorząd nie mógłby jednak powierzyć przewozów swojemu operatorowi, lecz musiałby zorganizować przetarg na takie usługi. To wymaga czasu. Na plan powołania przewoźnika regionalnego Leszek Miętek odpowiada w ten sposób:
– Mamy sygnały, że wiele pracowników, szczególnie maszyniści, rozważa w obecnej sytuacji zmianę pracodawcy. Warto, aby wobec planów powołania do życia Kolei Zachodniopomorskich, Zarząd Województwa wziął pod uwagę brak odpowiednich zasobów wykwalifikowanych pracowników – napisał.

Koleje jak komunikacja miejska?

Szef kolejowego związku maszynistów dodaje, że problemy z transporcie są widoczne także w szczecińskiej komunikacji miejskiej (z braku pracowników nie kursuje część tramwajów, ale szczecińskie tramwaje i autobusy nie leżą w kompetencji marszałka, lecz miasta), i pyta, czy zarząd województwa chce teraz narazić mieszkańców na zakłócenia również w codziennej komunikacji kolejowej w drodze do pracy, szkoły.

– Wierzymy, że nie, dlatego apelujemy do pana marszałka o refleksję i zmianę decyzji w sprawie pokrycia kosztów podwyżki wynagrodzeń dla pracowników Zakładu Polregio w Szczecinie w umowie PSC i nie dążenie do eskalowania sytuacji kryzysowej. W innym razie pozostaniemy z przeświadczeniem, że Pańskie stanowisko jest podyktowane nie względami merytorycznymi, a politycznymi – dodał prezydent związkowców-maszynistów w liście do marszałka Geblewicza.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5