Związek Pracodawców Kolejowych wypowiedział Ponadzakładowym Organizacjom Związkowym porozumienie, które zobowiązywało spółki kolejowe m. in. do tworzenia tzw. etatów związkowych. Koszty tych działań sięgały według ZPK pół miliona złotych.
Związek Pracodawców Kolejowych, który tworzą głównie spółki z grupy PKP oraz niektórzy przewoźncy samorządowi (w tym Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne) poinformował, że dziś (18 września) zostało złożone wypowiedzenie Porozumienia z 17 kwietnia 2003 roku zawartego pomiędzy Związkiem a Ponadzakładowymi Organizacjami Związkowymi w sprawie wzajemnych zobowiązań stron PUZP dla Pracowników zatrudnionych przez Pracodawców zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych.
- Informujemy, że nie jest prawdziwą przedstawiana przez przedstawicieli organizacji związkowych informacja, iż wypowiedziane zostało Porozumienie w sprawie ulg przejazdowych. Porozumienie to pozostaje w mocy i obowiązuje bezterminowo - zapewnia ZPK.
Przekazane w dniu dzisiejszym wypowiedzenie dotyczy wyłącznie Porozumienia regulującego zasady współpracy między pracodawcami a związkami zawodowym na kolei. - W szczególności regulowało ono takie kwestie jak zobowiązanie ZPK do zatrudniania osób wskazanych przez ogólnokrajowe organizacje związkowe oraz procedurę tzw. dialogu społecznego. Ponadto nakładało na PKP SA obowiązek zapewniania pomieszczeń biurowych dla niektórych związków zawodowych - wyjaśnia związek pracodawców.
Związek Pracodawców Kolejowych podkreśla, że od ponad 2,5 roku "nastąpiło faktyczne zaniechanie przez strony stosowania procedury uregulowanej w przedmiotowym Porozumieniu, a roczne koszty zatrudnienia działaczy związkowych przez ZPK wynoszą prawie 450 tysięcy złotych". Dodatkowo przeprowadzana analiza prawna" wskazała na wątpliwości prawne związane z zatrudnianiem działaczy związkowych przez ZPK w sytuacji, w której osoby te nie świadczą żadnej pracy w rozumieniu przepisów kodeksu pracy na rzecz Związku Pracodawców Kolejowych" - czytamy w oświadczeniu.