Jedną z ostatnich prac wykonanych na modernizowanej stacji Warszawa Gdańska będzie odrestaurowanie żurawia wodnego z 1941 roku, służącego wodowaniu parowozów.
Zabytkowy żuraw wodny służący niegdyś do nawadniania parowozów dotychczas znajdował się ok. 300 metrów dalej w kierunku Al. Jana Pawła II. Jak głosi napis zachowany na maszynie, została ona wyprodukowana w Nowej Soli (Neusalz/Oder). Urządzenie zostanie odrestaurowane. Ma on stać się swoistym pomnikiem techniki kolejowej.
Zabytek nie tylko odzyska swój dawny wygląd, ale i funkcję. – Żuraw został zdemontowany i zostanie poddany konserwacji, a następnie będzie przeniesiony na miejsce dotychczasowego przejścia w poziomie szyn na perony z budynku Dworca Gdańskiego. Będzie podpięty do sieci wodociągowej, dzięki czemu umożliwi wodowanie parowozów, które z jakieś okazji być może przyjadą do Warszawy – powiedział Krzysztof Groblewski, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.