Za 371 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują trasę Częstochowa – Zawiercie na tzw. Wiedence, czyli linii z Warszawy do Katowic. Zwiększy się standard podróży i możliwość przewozu towarów na terenie województwa śląskiego i w relacjach międzyregionalnych. Podróżni zyskają komfortową obsługę na 10 stacjach i przystankach. ZUE właśnie otrzymało kontrakt.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (20 lipca) w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim umowę o wartości ponad 370 mln zł netto (457 mln zł brutto) na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Częstochowa – Zawiercie. To ostatni odcinek linii kolejowej z Warszawy do Katowic (nr 1), tzw. „Wiedenki”, przeznaczony do modernizacji.
– Podpisana dzisiaj umowa na modernizację linii kolejowej Częstochowa –Zawiercie ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo na trasie ważnej dla regionu i Polski. Dzięki temu mieszkańcy skorzystają z lepszych podróży i wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków – mówi Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.
Wygodniej na 10 stacjach i przystankachPKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że z każdą umową zapewniają coraz lepsze połączenia kolejowe. – Podpisaliśmy już w tym roku umowy na ponad 11 miliardów złotych. Każda z nich, podobnie jak dzisiejsza umowa za ponad 370 mln zł, oznacza lepsze podróże w Polsce i sprawny przewóz ładunków. Polskie Linie Kolejowe zwiększają komfort obsługi pasażerów i tworzą – szczególnie na Śląsku – lepsze warunki do przewozu towarów – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na modernizowanej 44 km trasie, pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Termin realizacji zadania to 36 miesięcy od rozpoczęcia prac.
Mat. PKP PLKCzęstochowa – nowy wiadukt dla kolei i miasta Dla mieszkańców Częstochowy bardzo ważny będzie efekt budowy wiaduktu na drodze krajowej nr 46. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd na ul. Bugajskiej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację i ograniczy korki na drodze krajowej nr 1 łączącej północ (Gdańsk) z południem (Zwardoń). Zwiększy się istotnie bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także wymianę prawie 90 km torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów.
W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje m.in. 18 mostów. Przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie zostanie rozebrana i wybudowana na nowo. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.
Szybciej na trasach regionalnych i dalekobieżnych Efektem inwestycji Czestochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut na tym 44 km odcinku. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 225 kN/oś.
Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zaplanowana do realizacji w latach 2018- 2020 r. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne – 384,9 mln zł.
Inwestycja kolejowa w unijnym pakcie uczciwościModernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości - pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie wszelkich prawidłowości i sprawnej realizacji zamówienia publicznego. Dzięki paktowi uczciwości udało się osiągnąć jak najwyższe standardy w przypadku tego przetargu.
Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto już zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów. Pasażerowie zyskali krótsze i bezpieczniejsze podróże, a także lepszą obsługę na stacjach i przystankach.