Spółka ZUE podpisała z PKP PLK umowę na rewitalizację infrastruktury kolejowej na odcinku podg. Dorota Sosnowiec Dańdówka na linii nr 171 o wartości 84,9 mln zł brutto.
Linia 171 jest linią towarową łączącą Dąbrowę Górniczą Towarową z posterunkiem Panewnik (między Katowicami Muchowiec a Rudą Kochłowicami). Jej rewitalizacja ma na celu usprawnienie wywozu towarów z Górnego Śląska w głąb kraju i do portów. O zwycięstwie ZUE w przetargu
informowaliśmy tutaj. Dziś (22 października) podpisano umowę na realizację prac. PKP PLK zapłaci za nie ze środków budżetowych.
Umowa z dwoma opcjamiPodpisana umowa składa się z 3 części. Jej zakres podstawowy dotyczy 8,3 km fragmentu infrastruktury kolejowej, a zadania związane z jego rewitalizacją mają wartość 36 mln zł netto. Strony uzgodniły, że zostaną zrealizowane do końca 2022 roku. Dodatkowo umowa zawiera opcje dodatkowe - 1 i 2 – o wartości odpowiednio 20 mln zł i 12,8 mln zł. Obejmują one rozszerzenie zakresu rewitalizacji o kolejne 5,4 km toru pojedynczego z trzema mostami (opcja 1) i o wymianę urządzeń SRK na podg. Dorota (opcja 2). Prace te będą musiały zostać wykonane w ciągu 22 miesięcy od ewentualnej deklaracji PKP PLK o skorzystaniu z tej możliwości.
Prace objęte zakresem podstawowym umowy mają doprowadzić do przywrócenia prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych - PLK informuje, że wcześniej były tu ograniczenia do 30 km/h. Obecnie, według danych zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, kursuje tamtędy średnio 10 pociągów towarowych na dobę po kierunku nieparzystym i 6 po parzystym. Na szlaku znajdują się 4 wiadukty (przebudowie będzie podlegał tylko jeden z nich) oraz 3 mosty. Celem projektu jest osiągnięcie projektowych parametrów linii kolejowej, poprzez usunięcie przyczyn istniejących ograniczeń w zakresie maksymalnej prędkości pociągów.
Wyzwanie inżynierskie
Zakres prac będzie obejmował – między innymi – wymianę szyn i podkładów technologią zmechanizowaną, wymianę rozjazdów w technologii blokowej (wraz z montażem elektrycznego ogrzewania) i oczyszczenie mechaniczne podsypki, a w wybranych miejscach – wzmocnienie podtorza. Podkłady drewniane mają być zastąpione strunobetonowymi z przytwierdzeniem sprężystym. Nowy tor bezstykowy powinien składać się z szyn typu 60E1. Na posterunku bocznicowym Juliusz przeznaczono sześć rozjazdów do wymiany, oraz dwa do likwidacji. Ponadto w ramach umowy przewidziano wymianę sieci trakcyjnej oraz zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w budynku posterunku Juliusz, który zostanie zmodernizowany.
- Podpisana właśnie umowa z PKP PLK to bardzo interesujące wyzwanie inżynierskie. Infrastruktura na tym odcinku jest bardzo zróżnicowana wiekowo - niektóre fragmenty nawierzchni pochodzą z lat 80, inne 90, a niektóre rozjazdy i fragmenty torów wymieniane były w 2019 roku. Z kolei sieć trakcyjna powstała w 1970 roku nie była dotychczas modernizowana. Zróżnicowanie to ma związek z likwidacją występujących w tym regionie szkód górniczych. Prace, które objęte są naszą umową mają doprowadzić do przywrócenia prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych. Projekt jest częścią rewitalizacji linii 171, która ma na celu usprawnienie wywozu towarów z Górnego Śląska w głąb kraju i do portów – powiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE cytowany w komunikacie.