PKP Polskie Linie Kolejowe uznały ofertę konsorcjum ZUE za najkorzystniejszą w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa. Wartość zamówienia to 490 mln zł netto (prawie 603 mln zł brutto). Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 601 649 580 zł brutto.
Oferta konsorcjum w składzie ZUE, Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie i Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie była jedną z ośmiu złożonych w ramach tego postępowania przetargowego. Pozostałe złożyli: (1.) Torpol na kwotę 612 442 382 zł brutto, (2.) konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones, Electren na kwotę 594 459 000 zł, (3.) konsorcjum firm Construcciones Y Promociones Coprosa (Hiszpania), Polbud na kwotę 633 449 998 zł, (4.) konsorcjum firm Strabag, Strabag Rail Polska, Strabag Rail GmbH (Niemcy) na kwotę 693 700 749 zł, (5.) Mostostal Warszawa na kwotę 702 875 960 zł, (6.) konsorcjum firm Salcef Polska, Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie (Włochy), Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie Oddział w Polsce, Feroco na kwotę 617 099 311 zł, (7.) konsorcjum firm Trakcja Tiltra, PKP Energetyka na kwotę 688 907 502 zł.
Odcinek Częstochowa - Koluszki ma długość 125 kilometrów. Na dwutorowym odcinku obecnie stan 144 km torów pozwala utrzymywać prędkość 120 km/h, 15 km - prędkość 90-100 km/h, 47 km – 80 km/h, 19 km – 70 km/h, a 21 km – 50 km/h. W tej chwili pociągi regionalne potrzebują na pokonanie go 2 godzin 20 minut, a pociągi TLK - 1 godziny 50 minut.
W ramach rewitalizacji odcinka, PKP PLK zleciła wymianę nawierzchni w kilkunastu lokalizacjach, wzmocnienia podtorza, wymianę rozjazdów na ponad 10 stacjach i posterunkach odgałęźnych. Zarządca infrastruktury przewiduję likwidację toru nr 3, nastawni i rozjazdów w Piotrkowie Trybunalskim. Zlikwidowanych zostanie też kilka strażnic. W ramach prac nastąpi zabudowa samoczynnej blokady liniowej na szlaku Piotrków Trybunalski - Rozprza.
Pasażerowie doczekają się przebudowy peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk,, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki, Aniołów. Bezpieczniejsze będą przejazdy kolejowe na linii - sześć zyska kategorię "B", a 13 - kategorię "C". Remont dotknie też trzydziestu mostów, kilku wiaduktów i kilkunastu przepustów.
Podstawowe parametry linii planowane do osiągnięcia po realizacji zadania to: maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich 120 km/h, maksymalna prędkość dla pociągów towarowych 100 km/h, utrzymanie obecnych nacisków na oś 221 kN. Na wykonanie zadania wykonawca będzie miał dokładnie 730 dni od momentu podpisania umowy.