ZUE S.A. podpisała z PKP PLK wartą prawie miliard złotych umowę na dobudowę dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych z Sosnowca do Katowic.
To jeden z najważniejszych w ostatnim czasie projektów do realizacji przez PKP PLK. Na
odcinku magistrali E65 od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) mają zostać dobudowane dwa tory dla ruchu aglomeracyjnego.
PLK zapowiada tu dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa) oraz przebudowę peronów na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanku Katowice Szopienice Płd. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula. Stacja Będzin obsługująca głównie przewozy towarowe, ma zostać przebudowana i dostosowana do przewozu pociągów z ładunkami
Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto (965,7 mln zł brutto) - oferta jest
dużo niższa niż pierwotnie po zakończeniu aukcji elektronicznej. Termin realizacji zadania to 44 miesiące. To jedna z
trzech części największej kilkuetapowej inwestycji kolejowej w województwie śląskim w ostatnich dekadach.
– Ostatni czas jest bogaty w ważne wydarzenia w historii Grupy ZUE. Po tym jak rozszerzyliśmy naszą działalność poza granice kraju, podpisując
wielomilionowe kontrakty w Rumunii i realizując prace na Łotwie, przejęliśmy P.B.I. Energopol sp. z o.o. (obszar robót drogowych), z którym wygrywamy kolejne przetargi, teraz podpisaliśmy umowę na realizację dużej inwestycji na polskim rynku kolejowym. W konsekwencji dysponujemy mocnym portfelem zamówień, co pozwala nam ze spokojem przystępować do kolejnych przetargów – mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
– Plany robót na rynku kolejowym ogłaszane przez rząd i PKP PLK wyglądają bardzo interesująco. Ogłaszane prace modernizacyjne mają być realizowane m.in. w ramach już przyjętej kontynuacji przez PKP PLK Krajowego Programu Kolejowego, a także programu Kolej Plus. Kolejnym ważnym zamawiającym na rynku kolejowym może zostać Centralny Port Komunikacyjny, który planuje realizację tzw. komponentu kolejowego w ramach CPK, na który składa się m.in. budowa ok. 2000 km całkowicie nowych linii kolejowych. – dodaje Wiesław Nowak. Obecna wartość portfela zamówień ZUE wynosi ok. 2,2 mld zł.