Niedługo po wznowieniu przewozów pomiędzy Toruniem a Sierpcem możliwe jest zwiększenie skromnej, bo składającej się z trzech par połączeń oferty. Włączenie się województwa mazowieckiego w finansowanie przewozów może skutkować uruchomieniem nowych kursów w dłuższych relacjach, np. do Płocka czy Warszawy. Rozmowy wciąż jednak trwają.
W styczniu po dwuletniej przerwie uruchomione zostały połączenia na trasie Toruń – Sierpc. Inaczej niż przed ich zawieszeniem, kursy nie są teraz finansowane przez województwo mazowieckie, a pełny koszt obsługi przewozów ponosi region kujawsko-pomorski. Służby prasowe marszałka województwa mazowieckiego zapewniają, że ten jest gotów partycypować finansowo w organizacji połączenia, ale choć UMWM zwracał się w tej sprawie do swojego odpowiednika z Torunia, ten nie zaproponował przed inauguracją ruchu zasad rozliczeń.
Nowy finansujący może oznaczać rozszerzenie oferty
– Prowadzimy rozmowy z samorządem województwa mazowieckiego w sprawie finansowania przewozów na odcinku leżącym na terenie tego województwa – zapewnia jednak Wiktor Plesiński, wicedyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tłumaczy on, że decyzje o konkretnej partycypacji w kosztach jeszcze nie zapadły, bo samorządy rozważają zwiększenie oferty przewozowej na trasie z Torunia do Sierpca. Rozstrzygnięcia mają wziąć więc pod uwagę ostateczny kształt rozkładu jazdy.
Możliwe są przytym różne scenariusze, bo być może na trasie pojawią się nowe połączenia bezpośrednie. Samorząd województwa mazowieckiego zaproponował uruchomienie pociągów relacji Toruń – Płock kursujących codziennie czy Toruń – Sierpc – Nasielsk – Warszawa realizowanych w weekendy. UMWKP nie odniósł się w sposób jednoznaczny do tych sugestii, nie wykluczył jednak wprowadzenia takiej oferty.
Będzie nowy operator kursów bezpośrednich?
Zwrócił też uwagę, że nie zapadły decyzje co do wyboru operatora realizującego potencjalne nowe kursy. Jeśli zostałyby nim Koleje Mazowieckie, można wyobrazić sobie model rozliczeń bazujący na tzw. wymianie pracy eksploatacyjnej, czyli na równoważeniu się liczby kilometrów pokonywanych przez pociągi na terenie jednego z województw przez operatora wybranego i opłacanego przez drugie z województw. Region kujawsko-pomorski ma już pewne doświadczenie w takim modelu, bo stosował go i w pewnym zakresie stosuje na styku z województwem łódzkim.
Na trasie Kutno – Włocławek – Toruń kursują bowiem pociągi Polregio i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. UMWKP finansuje połączenia Polregio na całej trasie, województwo łódzkie dotuje zaś przewozy realizowane przez własnego operatora. W przeszłości, gdy jedynym przewoźnikiem było Polregio, w niektórych okresach poszczególne województwa zlecały realizację konkretnych kursów, finansując je w całości, a liczba kursów przypadająca na każdy z samorządów była proporcjonalna do długości odcinka linii kolejowej, jaki leżał na jego terenie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.