Zarząd Transportu Miejskiego ostatecznie zatwierdził trasy objazdowe dla autobusów na czas budowy metra. Zaproponowane zmiany budziły wcześniej wiele emocji.
Budowa centralnego odcinka II linii metra spowoduje spore utrudnienia w ruchu. W kolejnym etapie ruszą prace przy stacjach Rondo ONZ, Stadion oraz Świętokrzyska. W tym czasie nieprzejezdne będą niemal na całej długości ulice Prosta i Świętokrzyska w centrum oraz Sokola na Pradze. Zmiany te wpłyną także na sytuację ruchową na innych ciągach komunikacyjnych.
Jak informuje ZTM, nowe trasy autobusów usprawnią „podróżowanie w nowej sytuacji drogowej” oraz zmniejszą wpływ utrudnień na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Ponadto efektywniej będzie można wykorzystać tabor, a pasażerowie krócej mają czekać na przystankach.
Z uwagi na obecny układ linii przebiegających w rejonie budowy, zmiany obejmą nie tylko Śródmieście – odczują je także mieszkańcy dzielnic Ochota, Wola, Bemowo, Praga Północ i Targówek. Jedna z przyjętych zasad przewiduje zastąpienie linii przyspieszonych częstszymi liniami zwykłymi. Niektóre linie przyspieszone, na skutek wzrastającego zatłoczenia ulic oraz postulatów pasażerów o dodanie kolejnych przystanków, straciły swoją pierwotną zaletę, jaką jest szybkość. Ich czas przejazdu niewiele różni się od linii, które zatrzymują się na każdym przystanku. Ponadto ZTM przewiduje w kilku przypadkach połączenie linii jadących w danej relacji w jedną. Dzięki temu będzie można lepiej skoordynować odjazdy, a autobusy zaczną pojawiać się na przystankach regularniej.
Nowy układ wzbudził wcześniej sporo emocji. Pasażerowie, przyzwyczajeni do dotychczasowych tras i rozwiązań, niechętnie odnosili się do proponowanych zmian. Swoje uwagi zgłosiło ok. 1,2 tys. osób (korzystając z telefonów, mejli oraz profilu ZTM na Facebooku). Urzędnicy odpowiadali także na pytania widzów stacji TVN Warszawa, w której informowali o szczegółach założeń. ZTM uwzględnił część ze zgłaszanych uwag.
Nowa organizacja obowiązywać będzie do zakończenia budowy II linii metra, czyli niemal do końca 2013 r.
Linie, które zmienią trasy: 105, 118, 125, 157, 160, 162, 166, 171, 174, 178, 218, 360, 501, 507
Linie, które zostaną zawieszone bądź połączone z innymi: 101, 150, 155, 407, 506, 512
Nowe linie: 109, 128, 228
Szczegóły zmian tutaj