Trzy spółki należące do PLK chciały przeprowadzić roboty wyprzedzające na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie przed właściwą modernizacją linii E59 pomiędzy Szczecinem a Poznaniem. Zarządca infrastruktury wybrał ofertę poznańskiego ZRK DOM.
Modernizacja linii Poznań – Szczecin to jeden z pierwszych projektów, które PLK zgłosiła do realizacji w ramach
programu "Łącząc Europę" (CEF). Niesie on za sobą duże ryzyko, ponieważ projekty z I i II naboru CEF muszą być gotowe w 2020 roku (
pisaliśmy o tym tutaj). Tymczasem przetargu na wykonanie prac wciąż nie ma. Do tego
przetarg na projekt modernizacji trwał rok – PLK musiała unieważnić wybór projektanta części prac i dokonała ponownego wyboru dopiero w lutym 2016 roku. W międzyczasie modernizacja środkowego fragmentu linii E59 Poznań Główny – Szczecin została przesunięta
do listy rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.
Zarząd PLK zdaje sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie projekt. – Dlatego spółki własne PLK przeprowadzą roboty wyprzedzające – mówi prezes PLK Ireneusz Merchel. Dlatego w marcu PLK ogłosiła postępowania
na zakup materiałów potrzebnych do ich realizacji. Teraz zarządca infrastruktury rozstrzygnął postępowanie negocjacyjne na realizację inwestycji.
Do negocjacji podeszły trzy z czterech spółek wykonawczych z grupy PLK – Dolkom, ZRK DOM oraz PPM-T. Oferta tego ostatniego przedsiębiorstwa została odrzucona, a w pojedynku na cenę realizacji
ZRK DOM pokonał Dolkom i zrealizuje prace za 69 379 447,07 złotych. Czy realizacja robót wyprzedzających nie spowoduje, że dany tor będzie zdejmowany i naprawiany dwukrotnie? – Nie będzie robót straconych. Prace będą wykonywane tylko tam, gdzie nie będą potrzebne prace w podtorzu – zapewnił Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PLK ds. przygotowania inwestycji.
Prezes Ireneusz Merchel zapowiada dalsze wzmacnianie spółek z grupy PLK. Chodzi jednak także o budowę potencjału na okres po 2023 roku, kiedy zmodernizowane linie trzeba będzie utrzymać w dobrym stanie. – Wkrótce spółki zależne przystąpią do zakupu maszyn –
zapowiada prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.