Jest pierwszy krok w stronę rewitalizacji linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole. PKP Polskie Linie Kolejowe zamawiają dokumentację dla inwestycji, która ma zostać przeprowadzona do 2020 roku.
Inwestycja zostanie przeprowadzona w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Według wstępnych założeń rewitalizacji przewidywane było tu podniesienie prędkości maksymalnej dla pociągów osobowych do 100 lub 120 km/h i likwidacja zwolnień punktowych. PLK zakłada też budowę peronów i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem. Obecnie 51 km między miastami pociągi pokonują nawet przez półtorej godziny.
Postępowanie ogłoszone przez PKP PLK dotyczy opracowania dokumentacji przedprojektowej dla projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 287 Nysa – Opole. Wykonawca za skrócenie terminu realizacji części prac (analizy wariantów inwestycji i kosztów w stosunku do korzyści) może otrzymać 20% punktów. Pozostałe 80% punktów da kryterium ceny. Wnioski o udział w postępowaniu można składać do 11 lipca. Czas na realizację zadania wyniesie 265 dni.
Rys. Openstreetmap.org
W sumie na remont ważnych linii kolejowych w tej perspektywie unijnej PLK i województwo zamierzają zdobyć 26,7 mln euro unijnego dofinansowania. Oprócz linii nr 287 Nysa – Opole maja zostać poprawione odcinki Opole – Kluczbork (nr 301 i nr 293) i (w ostatniej kolejności) Nysa – Brzeg (nr 288). PLK planowała w województwie prace także na odcinkach z Opola do Wrocławia przez Czarnowąsy i Jelcz; z Opola do Kędzierzyna-Koźla oraz z Kluczborka w stronę Oleśnicy i Wrocławia.