Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ZOPI odpowiada PKP PLK: Systemowe błędy w przygotowaniu inwestycji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ZOPI odpowiada PKP PLK: Systemowe błędy w przygotowaniu inwestycji
fot. PKP PLK
Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów (ZOPI) nie zgadza się z zarzutami, jakie stawia PKP PLK środowisku projektantów. Zdaniem organizacji problemy z jakością dokumentacji projektowej wynikają z systemowych błędów w przygotowaniu procesu inwestycyjnego.

9 grudnia br. PKP Polskie Linie Kolejowe SA opublikowały komunikat prasowy zatytułowany „PLK SA korygują błędy w projektach inwestycyjnych”, w którym zarzucono środowisku projektantów liczne uchybienia w dostarczanej dokumentacji projektowej.

Komunikat odbił się szerokim echem w branży projektowej i wywołał zdecydowaną reakcję Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI). Związek wystosował oficjalne pismo do Piotra Wyborskiego, Prezesa Zarządu PKP PLK, w którym wyraził zaskoczenie zarówno samymi zarzutami, jak i formą ich przedstawienia w postaci anonimowego komunikatu prasowego.

PKP PLK niesprawiedliwie i jednostronnie obciąża projektantów

Poza komunikatem w przestrzeni medialnej ukazały się również artykuły zarzucające „brak odpowiednich kompetencji i niedostatecznego doświadczenia projektantów, a także w nieprawidłowy nadzór inwestorski”. W artykułach pojawiają się komentarze biura prasowego PKP PLK, które odpowiedzialnością za błędy w inwestycjach kolejowych obciąża projektantów.

– Jesteśmy zaskoczeni, iż PKP PLK wystosowało wspomniany komunikat i nadal komentuje sprawę w mediach. ZOPI, skupiające firmy projektowe realizujące najważniejsze inwestycje w Państwie, jest w stałym dialogu z przedstawicielami Spółki w ramach Forum Inwestycyjnego, gdzie na bieżąco staramy się wypracowywać konkretne rozwiązania. Oczekiwalibyśmy, iż kwestie dotyczące warunków realizacji inwestycji będą właśnie tam poruszane, a nie poprzez kanały medialne – komentuje prezes zarządu ZOPI Anna Oleksiewicz. – Mamy nieodparte wrażenie, że komunikacja ze strony PKP PLK nie jest przypadkowa, jeżeli chodzi o moment, w którym się pojawia i ma usprawiedliwiać opóźnienia w ogłaszaniu przetargów, obarczając winą za to błędy w projektach – dodaje szefowa ZOPI.

– Taki sposób działania podważa zaufanie do dotychczasowych metod współpracy i niesprawiedliwie obciąża jednostronnie projektantów. Użytkownik kolei zapamięta, że brak inwestycji kolejowych, notorycznie przedłużające się remonty i przebudowy linii kolejowych czy ich niska jakość to wyłącznie wina projektanta. Opinia publiczna nie zawsze wie, iż za realizację inwestycji współodpowiedzialny jest również inwestor i że po jego stronie jest także dużo do zmiany, zarówno na poziomie modelu wyboru wykonawcy, jak i zapewnienia zasobów kadrowych, które będą profesjonalnie współpracować z wykonawcą projektu – mówi prezes ZOPI.

ZOPI wskazuje na kluczową kwestię w aspekcie jakości projektów, jaką jest konieczność radykalnej zmiany w podejściu do kryteriów w przetargach publicznych. Projektowanie jest usługą intelektualną i firmy projektowe powinny ze sobą konkurować jakością, a nie ceną. Stosowanie kryteriów pozacenowych powinno być standardem w praktyce zamawiających publicznych.

Najniższa cena nie poprawi jakości

– Jako środowisko wielokrotnie sygnalizowaliśmy, iż trudno pracować nad poprawą jakości, jeżeli nadal jedynym kryterium wyboru usługi intelektualnej będzie cena. Takie podejście zmawiającego prowadzi do systematycznej degradacji branży projektowej i spadku jej prestiżu w oczach opinii publicznej. Reguła wyboru wykonawcy usługi projektowej w oparciu o najniższą cenę stanowi grzech pierworodny. Nie można dokonywać wyboru wykonawcy usługi intelektualnej w taki sposób i jednocześnie oczekiwać, że usługę tę będą świadczyli wysoko wykwalifikowani, doświadczeni eksperci – to się po prostu ze sobą kłóci. Wprowadzenie realnych kryteriów pozacenowych pozwoli firmom rozwinąć ich zasoby kadrowe, kształcić je, inwestować w innowacje i ostatecznie dostarczać najwyższą jakość – komentuje Anna Oleksiewicz.

ZOPI zaznacza, iż jeżeli standard realizowanych inwestycji spada, to nie można mówić o wyłącznie o winie projektanta. Każdy proces inwestycyjny wymaga pełnego zaangażowania i odpowiedzialności wszystkich stron procesu, w tym samego inwestora.

To inwestor określa założenia projektowe

– Każda inwestycja zaczyna się od jasno określonych wymagań inwestora. To on powinien dostarczać spójne założenia projektowe, dbać o ich precyzyjne opisanie i aktywnie uczestniczyć w realizacji zadań. W praktyce wygląda to tak, że PKP PLK ogłasza przetarg na projektowanie, określa w nim założenia projektowe, a następnie w toku realizacji prac wielokrotnie poszczególne jednostki Spółki zmieniają koncepcję. Trudno tu mówić o świadomym inwestorze – zauważa Anna Oleksiewicz.

Jednocześnie ZOPI przypomina, że problemy z jakością dokumentacji projektowej wynikają z systemowych błędów w przygotowaniu procesu inwestycyjnego, takich jak prymat najniższej ceny, nierealne harmonogramy narzucane przez zamawiającego, brak precyzyjnie opisanego zakresu inwestycji na etapie postępowań przetargowych i piętrzące się wobec tego zmiany projektu, niesprawiedliwy podział ryzyk czy też brak jasnych procedur odbioru dokumentacji.

– PKP PLK, mimo licznych rekomendacji ze strony branży, od lat nie dokonała żadnych zmian w zakresie procedury wyboru wykonawcy usługi intelektualnej, czy też modelu współpracy z projektantem. Być może konkluzja dokonana w komunikacie jest wynikiem oceny przez osoby, które dotychczas nie miały do czynienia z procesem inwestycyjnym, są nowe w organizacji i nie znają jej historycznych problemów. Mamy jednak nadzieję, iż PKP PLK powróci do rozmów z nami, a dyskusja medialna przeniesie się na pole realnych zmian, na które czekamy i na które jesteśmy gotowi – konkluduje prezes ZOPI.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Infrastruktura

PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze

Infrastruktura

ZOPI – nowa inicjatywa projektantów i inżynierów

Infrastruktura

ZOPI – nowa inicjatywa projektantów i inżynierów

materiał prasowy Multiconsult Polska 23 marca 2020

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Łódzkie: Nie wszystkie przystanki na linii 146 gotowe na czas

Infrastruktura

PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze

Infrastruktura

ZOPI – nowa inicjatywa projektantów i inżynierów

Infrastruktura

ZOPI – nowa inicjatywa projektantów i inżynierów

materiał prasowy Multiconsult Polska 23 marca 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5