Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
21-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08
fot. rail fox (Wikimedia Commons) / lic. CC0
PKP Intercity podpisało umowę z wyłonionymi w przetargu Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku na wykonanie przeglądu utrzymania 3 lokomotyw elektrycznych EP08 na poziomie P4. Wartość kontraktu, który powinien zostać zrealizowany w ciągu 6 miesięcy, wynosi blisko 5 mln zł.

W latach 70. minionego stulecia na magistrali E 20 pomiędzy Warszawą a Poznaniem pojawiły się pierwsze pociągi pasażerskie kursujące z prędkością 130 km/h, natomiast kolejna dekada przyniosła uruchomienie pociągów ekspresowych łączących Warszawę z Górnym Śląskiem i Krakowem przez nowo powstałą Centralną Magistralę Kolejową, początkowo kursujących z prędkością 140 km/h, a następnie 160 km/h, która do grudnia 2014 roku była najwyższą rozkładową prędkością pociągów pasażerskich w Polsce.

Wzrost prędkości rozkładowej powyżej 125 km/h, czyli maksymalnej prędkości eksploatacyjnej elektrowozów serii EU07, zrodził konieczność pozyskania lokomotyw elektrycznych o wyższych parametrach. Wobec powyższego Polskie Koleje Państwowe już w latach 70. z powodzeniem przebudowały 27 elektrowozów serii EU05 produkcji czechosłowackiej do typu EP05, dzięki czemu ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wzrosła do 160 km/h. Podobna próba została podjęta w odniesieniu do serii EU07.

W ten sposób powstały elektrowozy serii EP08. W porównaniu z serią EU07 zmieniono stosunek przekładni z 79:18 do 77:24. Zastosowano również nieco inne silniki elektryczne oraz wprowadzono modyfikacje w ułożyskowaniu wału drążonego. Ponadto w 4 spośród 15 wyprodukowanych “ósemek” zastosowano łożysko toczne zamiast standardowego dla serii EU07 łożyska tocznego. Próba podwyższenia parametrów poprzez modyfikację produkowanych na angielskiej licencji “siódemek” zakończyła się jednak połowicznym sukcesem.

Z racji złych właściwości biegowych i szybszego zużycia niektórych elementów konstrukcyjnych przy jeździe z prędkością 160 km/h ostatecznie maksymalna prędkość eksploatacyjna “ósemek” wyniosła tylko 140 km/h. Co więcej, dotyczyło to ostatecznie tylko egzemplarzy z łożyskami tocznymi – 4 maszyny z łożyskami ślizgowymi okazały się niedostosowane nawet do jazdy z prędkością 140 km/h, dlatego zostały przemianowane na EU07. Z drugiej strony PKP Intercity, które eksploatuje dziś wszystkie elektrowozy tej serii, jest z nich całkiem zadowolone.

Dużym atutem “ósemek” jest bowiem wysoka niezawodność, zwłaszcza w porównaniu z nowocześniejszymi i szybszymi, ale dość awaryjnymi elektrowozami serii EP09. Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Kolejowego”, w konsekwencji będziemy mogli spotkać EP08 jeszcze w 2030 roku. Dalszą eksploatację tej serii umożliwi m.in. podpisana niedawno z Zakładami Naprawczymi Transportu Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku umowa na realizację naprawy okresowej na poziomie P4 (określanej kiedyś mianem naprawy rewizyjnej) trzech egzemplarzy. Wartość kontraktu wynosi 5 mln zł. Wykonawca powinien dostarczyć wyremontowane “ósemki” w ciągu 6 miesięcy, począwszy od daty zawarcia umowy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Tabor i technika

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Kasper Fiszer 18 lutego 2025

Pendolino dla Szczecina nie takie kluczowe?

Pasażer

Pendolino dla Szczecina nie takie kluczowe?

Damian Kelman 19 lutego 2025

Spalinowe Elfy 3 w Kolejach Mazowieckich. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Zderzenie w Stargardzie: „Nieprawidłowa praca” maszynisty Polregio

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Tabor i technika

Łódzkie: Osiem jednostek Polregio przejdzie naprawy P4

Kasper Fiszer 18 lutego 2025

Pendolino dla Szczecina nie takie kluczowe?

Pasażer

Pendolino dla Szczecina nie takie kluczowe?

Damian Kelman 19 lutego 2025

Spalinowe Elfy 3 w Kolejach Mazowieckich. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Zderzenie w Stargardzie: „Nieprawidłowa praca” maszynisty Polregio

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5