Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki, należące do Grupy Pesa, wykonają naprawy w poziomie utrzymania P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 45WE Impuls Kolei Mazowieckich. Te zespoły trakcyjne wyprodukował konkurent Pesy – nowosądecki Newag.
Naprawy w poziomie utrzymania P4 to naprawy rewizyjne, obejmujące przegląd podzespołów i zespołów, połączony z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego, a także naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych. Wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 odbywa się po przebyciu przez pojazd 1 000 000 km lub co 6 lat. Dla Impulsów Kolei Mazowieckich będzie to pierwsza tego typu naprawa.
Umowę dotyczącą wykonania tego zadania podpisali 1 lutego 2021 Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich i Czesław Sulima, członek zarządu i dyrektor eksploatacyjny, oraz Krzysztof Adamski, prezes zarządu ZNTK Mińska Mazowiecki oraz Jacek Bilski – wiceprezes zarządu ZNTK.
W sumie umowa obejmuje naprawy 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych z terminem ich zakończenia do 30 czerwca 2022 r. Wartość umowy opiewa na blisko 45 mln zł brutto.
– ZNTK w Mińsku to jeden z naszych najważniejszych partnerów, z którym współpracujemy właściwie od samego początku istnienia spółki. To właśnie temu zakładowi powierzyliśmy zdecydowaną większość napraw naszych pojazdów. Przypomnę, że obecnie zakład realizuje dla nas naprawy ezt EN57 AL. Pojazdy 45WE, wyprodukowane przez Newag, dobrze spisywały się w pierwszym okresie eksploatacji przez Koleje Mazowieckie i są pozytywnie oceniane przez naszych pasażerów. Liczę, że po pierwszych naprawach rewizyjnych w ZNTK Mińsk Mazowiecki oceny tego taboru będą na tym samym poziomie – powiedział prezes Czesław Sulima.
– Nasza firma od kilkunastu lat sukcesywnie realizuje naprawy dla Kolei Mazowieckich. W tym czasie wykonaliśmy już ponad 450 napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych w poziomie P4, 86 pojazdów zmodernizowaliśmy w ramach napraw w poziomie utrzymania P5, a także naprawiliśmy kilka tysięcy podzespołów rezerwy obiegowej. Cieszymy się z kolejnego podpisanego kontraktu oraz z tego, że wysoka jakość świadczonych przez nas usług znajduje uznanie zarówno w oczach przewoźnika, jak i pasażerów. Liczymy na dalszą owocną współpracę w przyszłości – dodał Krzysztof Adamski, prezes zarządu, dyrektor generalny ZNTK Mińsk Mazowiecki.
To pierwszy przypadek, gdy Impulsy wyprodukowane przez Newag przejdą przeglądy w spółce córce Pesy. W przetargu Newag chciał zaoferować wykonanie przeglądów i napraw poziomu P4 za kwotę 42,9 mln złotych i każdemu z dwunastu pojazdów poświęcić 75 dni z gwarancją na wykonane prace na 18 miesięcy. Tymczasem ZNTK Mińsk Mazowiecki zaproponował, że P4 wykona taniej (za 36,3 mln zł netto) i szybciej – bo w 60 dni dla każdego z pojazdów.
Piszemy o tym tutaj.