W piśmie z 26 czerwca PKP PLK poinformowała przewoźników towarowych o tym, że od rozkładu jazdy 2023/2024 zamierza administracyjnie wyeliminować ruch towarowy z Centralnej Magistrali Towarowej. Taki krok zarządcy infrastruktury nie wszystkim się podoba.
Planowana zmiana zasad korzystania z CMK wiąże się z planem podwyższenia na niej prędkości drogowej do 250 km/h. W tych warunkach prowadzenie o połowę wolniejszego ruchu towarowego będzie utrudnione. PLK uzasadnia też, że w wypadku pozostawienia ruchu towarowego na linii utrudnione będzie utrzymanie toru, którego parametry na łukach (przechyłka toru), będą przygotowane do prowadzenia szybkiego ruchu pasażerskiego. Ruch ma być na tyle intensywny, że na linii nie zmieszczą się już towarowe pociągi, natomiast noc ma być przeznaczona na przerwę technologiczną, gdzie na linii odbywać się będą prace kontrolne i utrzymaniowe.
Na pismo bardzo szybko zareagował Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. – Oceniamy tę inicjatywę zdecydowanie negatywnie, apelujemy o odstąpienie od tych planów – napisali jego przedstawiciele.
– Abstrahując od braku zrozumienia dla próby odgórnej eliminacji przewozów towarowych z CMK, to na obecnym etapie prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym – wstępnie planowany do oddania w 2027 roku – próba eliminacji przewozów towarowych od roku 2023 jest całkowicie niezrozumiałe i w żaden sposób nieuzasadnione – czytamy.
ZNPK: Intermodal potrzebuje CMK
ZNPK zauważa, że CMK jest linią szybką, a w ramach przewozów towarowych parametrem prędkości zainteresowani są głównie przewoźnicy związani z przewozami intermodalnymi. Segment ten jest wspierany m.in. poprzez ulgę intermodalną, a na dalszą potrzebę poprawy konkurencyjności przewozów intermodalnych wskazuje m.in. Prezes UTK oraz rządowe polityki dotyczące transportu. Choćby w związku z tym ZNPK uważa, że pomysł Polskich Linii Kolejowych nie ma racji bytu.
Planowanie codziennych 6-godzinnych przerw technologicznych w nocy w godzinach 23-5 nie znajduje uzasadnienia. Noc to tradycyjnie pora realizacji przewozów towarowych. Wydaje się, że w przypadku linii dwutorowej możliwe jest prowadzenie prac utrzymaniowych na jednym torze przy zachowaniu przejezdności drugim torem. Umożliwi to koegzystencję przewozów towarowych oraz pasażerskich – pisze ZNPK.
Związek uważa, że administracyjna eliminacja ruchu towarowego mogłaby wręcz być uznana za nieuzasadnione działanie pomniejszające przychody PKP PLK z tytułu udostępniania tras kolejowych, a także za działanie sprzeczne z obowiązującymi politykami transportowymi.
– Podsumowując, ZNPK nie znajduje uzasadnienia dla administracyjnego ograniczania przewozów towarowych na CMK (w szczególności od 2023 roku jeśli „pretekstem” jest uruchomienie CPK w 2027 roku) i wnioskuje o porzucenie jakichkolwiek prac nad tym pomysłem. Zauważamy, że w przeszłości dochodziło już do prób eliminacji przewozów towarowych z CMK (m.in. w ramach zmian w Regulaminie PKP PLK dla poprzednich rozkładów jazdy). Przedstawione wówczas przez branże argumenty przeciwko temu ruchowi – które spotkały się ze zrozumieniem i zostały przyjęte – pozostają w mocy – ocenia ZNPK.
PLK: Ruch towarowy można prowadzić po innych liniach
Do zdania Związku, na prośbę „Rynku Kolejowego”, odniósł się zarządca kolejowej infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły sprawę ograniczenia ruchu towarowego na Centralnej Magistrali Kolejowej przewoźnikom m.in. w związku z planowanym podniesieniem prędkości jazdy pociągów na CMK do 250 km/h oraz prognozowanym wzrostem liczby pociągów pasażerskich, a także z warunkami utrzymania parametrów linii. Podstawą wystąpienia była analiza warunków wykorzystania linii kolejowej nr 4 pod względem uzyskania optymalnej oferty dla szybkiego ruchu pasażerskiego – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
– Należy zwrócić uwagę, że dla przewozów towarowych dostępne są alternatywne trasy w kierunku Kielc linią nr 62 i linią nr 8 oraz w kierunku Warszawy linią nr 1. Skala wykorzystania CMK przez pociągi towarowe, to kilka składów na dobę na niektórych odcinkach linii. Opinie przewoźników zarządca infrastruktury zawsze szczegółowo analizuje w kontekście zapewnienia jak najlepszej oferty dla przewozów pasażerskich i rozwoju transportu towarowego – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.