Organizacje zrzeszające operatorów kolejowych zabierają głos w sprawie planu podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, którą planują PKP Polskie Linie Kolejowe. Uważają, że planowana podwyżka jest wbrew trendom, które zaczynają dominować w Europie.
W sprawie planowanej podwyżki głos zajął Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Organizacja ta od wielu lat stoi na stanowisku, wyrażanym m.in. w stanowiskach w postępowaniach o zatwierdzenie stawek dostępu do infrastruktury kolejowej PKP PLK składanych do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, iż stawki dostępu do infrastruktury kolejowej w Polsce są zdecydowanie za wysokie. ZNPK szacuje, że ich poziom jest o co najmniej 30-50% za wysoki, a do bazy kosztowej z bardzo dużym prawdopodobieństwem wciąż kwalifikowane są koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przejazdem pociągu.
– Na pewno korzystnym jest, iż w przedłożonym do zatwierdzenia przez PKP PLK nie przewiduje się istotnych zmian dla pociągów towarowych. Poszczególni przewoźnicy na konkretnych relacjach mogą odczuć delikatne wahnięcie poziomu opłat w górę lub w dół, natomiast uśredniony efekt oscyluje wokół zera. Z drugiej strony brak wzrostów stawek, w sytuacji gdy poziom stawek jest tak istotnie zawyżony, nie jest powodem do optymizmu, a ta istotna niedoskonałość powinna być w końcu wyeliminowana, co będzie oznaczało
dużą obniżkę stawek – napisał Michał Litwin, dyrektor generalny ZNPK.
Dodatkowo ZNPK zwraca uwagę, iż najwięksi zarządcy infrastruktury kolejowej w UE wprowadzają istotne, radykalne obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, chcąc w ten sposób wpisać się w obowiązujące i przyjmowane obecnie polityki klimatyczne i związane z ograniczaniem emisyjności przez sektor transportu. Przykładem jest Austria, o czym na łamach „Rynku Kolejowego”
pisaliśmy w tym miejscu.– Brak radykalnej obniżki stawek szczególnie smutno wygląda w kontekście deklarowanej przez Ministra Andrzeja Adamczyka podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego obniżki stawek dla kolei. Mamy wrażenie, że nie skorzystano z bardzo dobrej okazji, jaką jest wzrost nacisku na ograniczanie emisji przez sektor transportu, i zabrakło odwagi do
wykonania konsekwentnego ruchu w kierunku istotnego obniżenia stawek dla kolei – dodał Michał Litwin.
Więcej na temat stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, które zamierza wprowadzić PKP PLK,
można przeczytać tutaj.