Trwają ostatnie prace na estakadzie w Gorzowie Wielkopolskim. Za miesiąc historycznym obiektem, ale wzmocnionym i dostosowanym do współczesnych potrzeb kolei, pojadą pociągi. Modernizacja, realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe za 126 mln zł, przy współfinansowaniu ze środków unijnych POIiŚ. Inwestycja ułatwi i zwiększy możliwość podróży w regionie i mieście.
Pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą zmodernizowaną estakadą od 9 czerwca. Sprawny i bezpieczny ruch zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania. Przygotowany jest ponad 2 km odcinek nowego toru z bezpodsypkową nawierzchnią. Specjalne maty wygłuszające mają ograniczyć hałas. Wzmocniony obiekt ma większą wytrzymałość. Gruntownie odnowiono pięć wiaduktów estakady, a właściwe wykonanie prac potwierdziły próby obciążeniowe. Poprawa estetyki i odtworzone historyczne elementy balustrad powodują, że obiekt dobrze wpisze się w nadwarciańską panoramę Gorzowa.
Winda, wiaty, informacja, monitoring na stacji Gorzów Wielkopolski.
Lepsza infrastruktura dla podróżnych
Podróżnym wyższy komfort obsługi zapewnią zmodernizowane perony. Na peronie nr 1 ułożono nową nawierzchnię ze ścieżkami naprowadzającymi. Całkowicie przebudowany został nieczynny peron nr 2. Wykonawca kończy montaż nowej wiaty. Z myślą o podróżnych przygotowano tablice informacyjne wyświetlające bieżące komunikaty o przyjazdach i odjazdach pociągów. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się winda ułatwi dostęp do peronu. Bezpieczeństwo poprawi monitoring i nowoczesne oświetlenie LED.
Podróżni pojadą z nowej platformy w kierunku Krzyża i dalej w stronę Piły lub Poznania, albo w kierunku Kostrzyna. Komunikację na stacji ułatwi przestronne przejście podziemne z budynku dworca na perony. Wzmocniono w nim ściany i sufity. Kończy się układanie kafli podkreślających historyczny charakter obiektu. Na stacji gotowe są także nowe tory i rozjazdy, które ułatwią mijanie się pociągów na jednotorowym odcinku linii kolejowej.
W maju skończą się prace wykończeniowe w części nisz estakady. Uzupełniono w nich brakujące elementy, wymienione zostały instalacje. Pomieszczenia będą sukcesywnie przekazywane najemcom, prowadzącym działalność wpisującą się w charakter nadwarciańskich bulwarów. Prace w niszach planowane są do września.
Mury, tory i nowy przystanek
Renowacja estakady była skomplikowanym zadaniem ze względu na charakter i położenie obiektu w ścisłym centrum miasta. Konieczne było przeprowadzenie dodatkowych i czasochłonnych prac, których nie można było przewidzieć.
Spowodowało to opóźnienie inwestycji.W ramach projektu PKP Polskich Linii Kolejowych gruntownie przebudowano estakadę, zachowując jej historyczne walory. Wymieniono ok. 3 km toru, pozostawiając możliwość elektryfikacji linii i dobudowania drugiego toru. Wyremontowano 51 nisz i pięć stalowych wiaduktów nad ulicami: Herberta, Chrobrego, Wodną i Garbary oraz w rejonie ul. Spichrzowej. Prace objęły też ściany estakady i wzmocnienie murów oporowych. Nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni, który powstał w ramach inwestycji w 2017 r. ułatwił mieszkańcom dostęp do kolei.
Estakada w Gorzowie Wielkopolskim jest jednym z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Powstała w latach 1905 – 1914. Ze względu na swój historyczny charakter została wpisana do rejestru zabytków. Ma ogromne znaczenie dla komunikacji kolejowej między Tczewem a Kostrzynem.