PKP PLK nie udało się rozstrzygnąć czterech przetargów na montaż urządzeń odstraszania zwierząt i ekranów akustycznych na Centralnej Magistrali Kolejowej. To może znów opóźnić przygotowanie trasy do prędkości 250 km/h.
Po kolejnych opóźnieniach, wdrożenie prędkości 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej
miało nastąpić już w przyszłym roku. Jest to jednak mało prawdopodobne po tym, jak w czerwcu zarządca unieważnił
przetarg na projekt i wykonanie robót budowlanych na stacji Góra Włodowska z powodu przekroczenia kosztorysu przez wszystkie oferty.
Ceny przekroczyły kosztorys
To samo stało się teraz z wszystkimi czterema częściami przetargu na
realizację prac związanych z budową ekranów akustycznych, montażem urządzeń ochrony zwierząt (UOZ) oraz dostosowaniem obiektów do celów migracji małych zwierząt. Wykonawcy mieli zając się budową półek, przebudową odwodnienia linii kolejowej, umocnieniem skarp nasypów oraz pełnieniem nadzoru środowiskowego, przyrodniczego i autorskiego podczas realizacji robót budowlanych.
Cztery części dotyczyły poszczególnych fragmentów CMK. Na wszystkie prace związane z tymi przetargami PLK przeznaczyła 192,12 mln zł brutto, ale oferty znacznie przekraczały ten kosztorys i nie uległy zmianie po aukcji elektronicznej. Warto dodać, że najkorzystniejsze były
oferty konsorcjum Alusty i Compremum, a oferty przez ZUE zostały odrzucone, bo PLK uznała że ich treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
- Powodem anulowania postępowania była przekroczona cena. Dokonana będzie analiza niezbędnych prac do wykonania, po czym planujemy ponowne ogłoszenie przetargu w zmienionej formie - informuje Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK. I dodaje, że prace ujęte w tym przetargu nie są na ścieżce krytycznej całego projektu, a unieważnienie i ponowne ogłoszenie przetargu "nie wpływa na czas wprowadzenia prędkości 250 km/h".
20 mln złotych za szlifowanie szyn
Udało się za to rozstrzygnąć inne postępowanie - na szlifowanie szyn w torze nr 1 i 2 oraz rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Wybrano ofertę szwajcarskiej firmy Speno International opiewającą na 20 206 019,32 złotych brutto.
Warto przypomnieć, że rośnie nie tylko czas modernizacji CMK do 250 km/h, ale i koszty. Zarządca infrastruktury
podpisał aneksy ze swoją spółką PPM-T, zwiększające wartość zamówionych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej do prawie 300 milionów złotych. - Chcemy zmodernizować CMK bez półśrodków -
mówi prezes PLK Ireneusz Merchel.