Pomorskie, zgodnie z literą prawa, poinformowało z wyprzedzeniem o zamiarze ogłoszenia przetargu na obsługę regionalnych połączeń kolejowych na terenie województwa. Część linii będzie powierzona bezpośrednio.
Gdańsk – Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia, Słupsk – Lębork – Gdynia / Gdańsk, Elbląg – Malbork – Tczew – Gdynia, Olsztyn / Iława – Prabuty – Malbork – Tczew – Gdańsk / Gdynia, (Bydgoszcz / Laskowice Pomorskie) – Smętowo – Tczew – Gdynia, Kościerzyna – Gdynia, Kościerzyna – Gdańsk, Kartuzy – Gdańsk. Poza liniami szkieletowymi na liście „przetargowej” znalazła się także linia dowozowa Hel – Władysławowo – Gdynia, oraz sezonowa uzupełniająca Słupsk – Ustka.
Pomorskie chce też (w ramach innego ogłoszenia) bezpośrednio powierzyć wykonywanie przewozów na trasie Grudziądz – Gardeja – Kwidzyn – Malbork/ Gdynia. Można być niemal pewnym, że zadanie to przekazane zostanie Przewozom Regionalnym (pod marką PolRegio).
Przetarg w ramach pierwszego zadania ogłoszony będzie na przełomie października i listopada i obejmie kursowanie na wskazanych trasach przez rok. Wtedy też dowiemy się jakie będą szczegóły konkursu ofert. Obecnie obsługę linii między siebie podzieliły Przewozy Regionalne i PKP SKM Trójmiasto, które częściowo działają w ramach konsorcjum. Na linii 202 jest to
rozwiązanie niekorzystne dla pasażerów, ponieważ pociągi Przewozów Regionalnych działają na taryfie SKM-ki tylko na odcinku między Słupskiem a Gdynia. Na terenie Trójmiasta wciąż nie uzgodniono bowiem wspólnej taryfy dla SKM i PR, mimo, że takie rozwiązanie preferował poprzedni przetarg.