fot. KlimaIno, lic. CC BY-SA 3.0Tor linii kolejowej nr 206.
Odbudowa linii kolejowej ze Żnina do Szubina to główny element powstającego programu Kolej Plus dla województwa kujawsko-pomorskiego. Najprawdopodobniej rządowe inwestycje nie będą natomiast realizowane na linii ze Żnina do Inowrocławia. Ideą Kolej Plus ma być bowiem łączenie miejscowości ze stolicami województw, a nie z najbliższymi większymi ośrodkami.
Niedawno opublikowano roboczą listę inwestycji, które miałyby zostać zrealizowane w ramach rządowego programu Kolej Plus. Pewnym zaskoczeniem było ujęcie na liście Ministerstwa Infrastruktury trasy ze Żnina do Szubina. Linia o takim przebiegu oznaczona numerem 392 została bowiem rozebrana jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia. Pociągi przestały po niej kursować w roku 1990, a stosunkowo niedawno jej nasyp na odcinku Jaroszewo – Szubin wykorzystano do otwarcia utwardzonej drogi rowerowej.
Kolej Plus to program łączenia ze stolicami województw
Tymczasem do Żnina wciąż dociera istniejąca linia kolei normalnotorowej nr 206 biegnąca tam z Inowrocławia-Rąbinka. To element dawnego ciągu Inowrocław-Rąbinek – Drawski Młyn. Obecnie tor na odcinku Wapienno – Żnin jest nieczynny, ale zaledwie kilka lat temu prowadzono tam niewielki ruch towarowy. W ramach rządowego programu kolejowego najprawdopodobniej nie zostanie ona wyremontowana.
– W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” planowana jest realizacja inwestycji mających na celu utworzenie połączeń kolejowych poszczególnych miejscowości o liczbie ludności powyżej 10 tys. osób z ośrodkami wojewódzkimi – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje on, że w tym celu odtwarzane mają być także linie zlikwidowane. – Obecnie zidentyfikowano 21 takich inwestycji w 20 lokalizacjach – przypomina.
Katalog inwestycji jest otwarty na wnioski samorządów
– W przypadku Żnina najkrótszą trasą łączącą ośrodek z miastem wojewódzkim byłaby linia przez Szubin do Bydgoszczy – stwierdza nasz rozmówca. – Niemniej do podjęcia ostatecznej decyzji co do przebiegu linii kolejowej do Żnina niezbędne jest przeprowadzenie odpowiednich prac przedprojektowych wraz z analizami ruchu. Na obecnym etapie programu nie jest możliwe jeszcze wskazanie potencjalnych zakresów prac inwestycyjnych – zaznacza.
Rzecznik resortu dodaje przy tym, że realizacja odbudowy linii Żnin – Szubin będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu. – Zestawienie inwestycji w ramach programu stanowi katalog otwarty i ewentualna decyzja co do realizacji dodatkowych zadań będzie podjęta w zależności od dostępności środków – poinformował nas także Szymon Huptyś.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.