Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Znikają pozostałości po linii 178 Zabrze – Tworóg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Znikają pozostałości po linii 178 Zabrze – Tworóg
fot. Tomasz Górny (Nemo5576), lic. CC BY-SA 4.0Dworzec kolejowy Miedary na dawnej linii 178
PKP SA rozbiera wiadukty kolejowe w Zbrosławicach w ciągu zlikwidowanej kilkanaście lat temu linii nr 178 Zabrze-Mikulczyce – Tworóg-Brynek. Były one w złym stanie technicznym, a ich odbudowa nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego – tłumaczy zarządca nieczynnej infrastruktury. Prace spowodowały pewne utrudnienia w funkcjonowaniu transportu miejskiego.

Trwają prace rozbiórkowe dotyczące obiektów inżynieryjnych dawnej linii kolejowej nr 178 Zabrze-Mikulczyce – Tworóg-Brynek. Poinformował o nich Zarząd Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który musiał wyznaczyć objazdy dla linii autobusowych biegnących po ul. Wolności w Zbrosławicach, nad którą przechodziły dawniej tory kolejowe. Utrudnienia obowiązywały na przełomie lutego i marca.

Trzeba było wybrać: remont albo rozbiórka

Informacje o likwidacji budowli potwierdza zarządca nieczynnej infrastruktury pokolejowej. – Prace rozbiórkowe wiaduktu nad ul. Mickiewicza już się zakończyły, a w przypadku wiaduktu nad ul. Wolności jeszcze trwają. Roboty polegają wyłącznie na likwidacji obiektów i uprzątnięciu terenu z formowaniem skarp w miejscach dawnych przyczółków obiektów – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych SA.

– Z uwagi na zły stan techniczny, w tym odpadające elementy wiaduktów, konieczne było podjęcie działań zabezpieczających te obiekty. W związku z tym, że generalny remont wiaduktów nie ma ekonomicznego uzasadnienia, podjęta została decyzja o ich likwidacji – tłumaczy nasz rozmówca. Przyznaje przy tym, że PKP SA nie mają w tej chwili żadnych skonkretyzowanych planów dotyczących zagospodarowania terenów po zlikwidowanych budowlach.

Rozbiórka cztery lata po przekazaniu majątku przez PKP PLK

Linia nr 178 została rozebrana zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Michała Stilgera kilkadziesiąt lat temu. – Pozostałe jej fragmenty takie jak przepusty, ściany oporowe czy znajdujące się obok budynki, nadal pozostają w zarządzie PKP SA – mówi nasz rozmówca. Co ciekawe, majątek ten został przejęty przez Polskie Koleje Państwowe od PKP Polskich Linii Kolejowych dopiero w 2015 r.

Okres świetności tego otwartego w 1928 r. połączenia przypadał na lata 80. ubiegłego stulecia. Linia weszła wówczas w skład tzw. ósmego wylotu z Górnego Śląska – tworzonego na bazie istniejących linii magistralnego ciągu towarowego Zabrze – Zbrosławice – Tworóg – Fosowskie – Kluczbork. Miał on pozwolić na uruchomienie dodatkowych pociągów wiozących węgiel z kopalń w Zabrzu i Bytomiu na północ i północny zachód kraju. Na przełomie lat 70. i 80. dobudowano drugi tor, a w pierwszych latach nowej dekady linię nr 178 zelektryfikowano.

25 lat bez pociągów pasażerskich

Ruch towarowy w latach 90. istotnie jednak zmalał. Został on jednak wstrzymany dopiero pod koniec ubiegłego wieku, co każe uznać dane PKP SA o rozbiórce trasy przed kilkudziesięciu laty za przeszacowane. We wrześniu 1994 r. zawieszony został natomiast niewielki ruch pasażerski. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie tylko jednej pary pociągów. Podróż w pełnej 22-kilometrowej relacji zabierała 29 minut.
 
rys. openrailwaymap.org
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trwa rozbiórka pętli w Ozorkowie. „Porządkujemy teren po tramwaju”

Zintegrowany transport

Trwa rozbiórka pętli w Ozorkowie. „Porządkujemy teren po tramwaju”

Kasper Fiszer 29 lipca 2023

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Jest pozwolenie na wyburzenie kamienicy. Wkrótce wrócą tramwaje?

Zintegrowany transport

Łódź: Opóźniony początek przebudowy Przybyszewskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Przybyszewskiego – pierwsze podpory nowego wiaduktu

Infrastruktura

Zobacz również:

Trwa rozbiórka pętli w Ozorkowie. „Porządkujemy teren po tramwaju”

Zintegrowany transport

Trwa rozbiórka pętli w Ozorkowie. „Porządkujemy teren po tramwaju”

Kasper Fiszer 29 lipca 2023

Łódź: Po dwóch latach tramwaje wrócą na Kilińskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Jest pozwolenie na wyburzenie kamienicy. Wkrótce wrócą tramwaje?

Zintegrowany transport

Łódź: Opóźniony początek przebudowy Przybyszewskiego

Zintegrowany transport

Łódź: Przybyszewskiego – pierwsze podpory nowego wiaduktu

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5