PKP SA rozbiera wiadukty kolejowe w Zbrosławicach w ciągu zlikwidowanej kilkanaście lat temu linii nr 178 Zabrze-Mikulczyce – Tworóg-Brynek. Były one w złym stanie technicznym, a ich odbudowa nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego – tłumaczy zarządca nieczynnej infrastruktury. Prace spowodowały pewne utrudnienia w funkcjonowaniu transportu miejskiego.
Trwają prace rozbiórkowe dotyczące obiektów inżynieryjnych dawnej linii kolejowej nr 178 Zabrze-Mikulczyce – Tworóg-Brynek. Poinformował o nich Zarząd Transportu Metropolitalnego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który musiał wyznaczyć objazdy dla linii autobusowych biegnących po ul. Wolności w Zbrosławicach, nad którą przechodziły dawniej tory kolejowe. Utrudnienia obowiązywały na przełomie lutego i marca.
Trzeba było wybrać: remont albo rozbiórkaInformacje o likwidacji budowli potwierdza zarządca nieczynnej infrastruktury pokolejowej. – Prace rozbiórkowe wiaduktu nad ul. Mickiewicza już się zakończyły, a w przypadku wiaduktu nad ul. Wolności jeszcze trwają. Roboty polegają wyłącznie na likwidacji obiektów i uprzątnięciu terenu z formowaniem skarp w miejscach dawnych przyczółków obiektów – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych SA.
– Z uwagi na zły stan techniczny, w tym odpadające elementy wiaduktów, konieczne było podjęcie działań zabezpieczających te obiekty. W związku z tym, że generalny remont wiaduktów nie ma ekonomicznego uzasadnienia, podjęta została decyzja o ich likwidacji – tłumaczy nasz rozmówca. Przyznaje przy tym, że PKP SA nie mają w tej chwili żadnych skonkretyzowanych planów dotyczących zagospodarowania terenów po zlikwidowanych budowlach.
Rozbiórka cztery lata po przekazaniu majątku przez PKP PLKLinia nr 178 została rozebrana zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez Michała Stilgera kilkadziesiąt lat temu. – Pozostałe jej fragmenty takie jak przepusty, ściany oporowe czy znajdujące się obok budynki, nadal pozostają w zarządzie PKP SA – mówi nasz rozmówca. Co ciekawe, majątek ten został przejęty przez Polskie Koleje Państwowe od PKP Polskich Linii Kolejowych dopiero w 2015 r.
Okres świetności tego otwartego w 1928 r. połączenia przypadał na lata 80. ubiegłego stulecia. Linia weszła wówczas w skład tzw. ósmego wylotu z Górnego Śląska – tworzonego na bazie istniejących linii magistralnego ciągu towarowego Zabrze – Zbrosławice – Tworóg – Fosowskie – Kluczbork. Miał on pozwolić na uruchomienie dodatkowych pociągów wiozących węgiel z kopalń w Zabrzu i Bytomiu na północ i północny zachód kraju. Na przełomie lat 70. i 80. dobudowano drugi tor, a w pierwszych latach nowej dekady linię nr 178 zelektryfikowano.
25 lat bez pociągów pasażerskichRuch towarowy w latach 90. istotnie jednak zmalał. Został on jednak wstrzymany dopiero pod koniec ubiegłego wieku, co każe uznać dane PKP SA o rozbiórce trasy przed kilkudziesięciu laty za przeszacowane. We wrześniu 1994 r. zawieszony został natomiast niewielki ruch pasażerski. Ostatni rozkład jazdy zakładał kursowanie tylko jednej pary pociągów. Podróż w pełnej 22-kilometrowej relacji zabierała 29 minut.
rys. openrailwaymap.org