Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kurczy się sieć górnośląskich kolei piaskowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

 W tym roku zlikwidowany został kolejny fragment linii kolejowej nr 301 stanowiącej niegdyś połączenie KP Kotlarnia z KWK Makoszowy. Kopalnia węgla, która odbierała dawniej surowiec podsadzkowy, jest likwidowana (wydobycie wstrzymano z końcem 2016 r.).

Z mapy sieci tzw. kolei piaskowych znika odcinek z zaplecza remontowego do szybu Michał wchodzący w skład linii kolejowej nr 301, której zarządcą jest spółka Kopania Piasku Kotlarnia – Linie Kolejowe (nie należy mylić jej z linią oznaczoną numerem 301, która pozostaje pod zarządem PKP Polskich Linii Kolejowych). Stanowiła ona pierwotnie połączenie kopalni piasku i stacji Kotlarnia z Kopalnią Węgla Kamiennego Makoszowy, która dawniej odbierała przy jej pomocy piasek podsadzkowy. Znaczenie trasy było niegdyś bardzo duże, a o skali przewozów świadczy to, że przez lata funkcjonowała jako częściowo dwutorowa. Jeden z torów został później rozebrany.

Kopalnia węgla jest likwidowana

W ostatnich miesiącach prowadzone były prace rozbiórkowe, co położyło kres istnieniu tej części piaskowej Magistrali Zachodniej. Linia nr 301 miała ok. 52 km długości, a w ostatnim okresie fizycznego istnienia zlikwidowanego odcinka nie był on eksploatowany. Kopalnia węgla, która była odbiorcą piasku, jest obecnie likwidowana. Niezależnie od rozbiórki na trasie podobne roboty zostały więc zrealizowane także w samym zakładzie.

– Spółka Restrukturyzacji Kopalń zajmuje się likwidowaniem przekazanych jej w tym celu zakładów lub części zakładów wydobywczych, nie zaś eksploatacją węgla – mówi Wojciech Jaros, rzecznik prasowy SRK – obecnego właściciela KWK Makoszowy. Strategia działania przedsiębiorstwa polega więc na usuwaniu elementów kopalń, które zostały uznane za zbędne przez poprzednich właścicieli, a w opinii spółki nie zostaną wykorzystane przez potencjalnych inwestorów, którzy przejmą tereny pogórnicze. Stan działek ma bowiem umożliwiać ich wykorzystanie w innych celach.

Rozbiórki na trasie i na terenie KWK

Tegoroczne prace rozbiórkowe stanowią kolejny etap fizycznej likwidacji linii. Od pięciu lat odcinek Biskupice – Makoszowy nie był użytkowany, a niedługo po zakończeniu jego eksploatacji tor rozebrano. Linia nr 301 funkcjonowała więc do końca grudnia 2020 r. od strony Kotlarni na odcinku do szybu Michał i mostu zsypowego Wojciech, a od strony KWK Makoszowy - na krótkim fragmencie pomiędzy kopalnią a jej zapleczem. W ostatnich miesiącach prowadzona była likwidacja toru pomiędzy mostem Wojciech, a Przezchlebiem.
Nadal istnieje fragment linii prowadzący z Kotlarni m. in. do zaplecza remontowego kolei piaskowych w Przechlebiu. KP Kotlarnia nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące likwidacji trasy. W przeszłości pojawiły się plany zagospodarowania śladu tej linii na turystyczną drogę rowerową.

- Na pewno szkoda, że linia 301 stopniowo kończy swój żywot, razem z nią odchodzą w przeszłość zarówno zabytki techniki, jak i kultura transportu piasku koleją. Oczywiście wiąże się to z sytuacją w górnictwie i zamykaniem poszczególnych kopalń. Z drugiej strony charakter i położenie linii kolei piaskowej numer 301 (w jej rozciągłości z grudnia 2020 r.) nie niosą potencjału dla regularnych przewozów pasażerskich - jeśli już, to raczej turystycznych i okolicznościowych, bo trasa większości przebiega przez zaskakująco ustronne, choć urokliwe miejsca zachodniej części aglomeracji. Ale oczywiście pojawia się pytanie skąd wziąć środki na utrzymanie jej w stanie stabilnym technicznie i zapewniającym bezpieczeństwo... - mówi Wojciech Dinges, przedstawiciel Stowarzyszenia "Kolej na Śląsk" które apelowało o wpisanie odcinka kolei piaskowej do rejestru zabytków.

Widoczny na filmie most unikatowy w skali kraju most zsypowy Wojciech nie jest już używany. Według naszych informacji, został wpisany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków do ewidencji, ale nie do rejestru zabytków. Jego przyszłość nie jest w tej chwili jasna.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KP Kotlarnia szuka pełnomocnika utrzymania MMS

Biznes

KP Kotlarnia szuka pełnomocnika utrzymania MMS

art. sponsorowany 07 czerwca 2023

Zaproszenie do nabycia 25 proc. akcji KP Kotlarnia

Warte uwagi

Zaproszenie do nabycia 25 proc. akcji KP Kotlarnia

mg, Rynek Kolejowy, 18 maja 2011 18 maja 2011

Nie ma chętnych na akcje KP Kotlarnia

Biznes

Nie ma chętnych na akcje KP Kotlarnia

Rynek Infrastruktury, 13 czerwca 2011 13 czerwca 2011

Kolejna aukcja na zbycie akcji KP Kotlarnia

Biznes

Kolejna aukcja na zbycie akcji KP Kotlarnia

wś, Rynek Kolejowy 12 sierpnia 2011

W końcu uda się sprzedać akcje KP Kotlarnia

Biznes

W końcu uda się sprzedać akcje KP Kotlarnia

jm, Rynek Kolejowy 15 stycznia 2013

KP Kotlarnia sprywatyzowana

Biznes

KP Kotlarnia sprywatyzowana

jm, Rynek Kolejowy 30 stycznia 2013

Zobacz również:

KP Kotlarnia szuka pełnomocnika utrzymania MMS

Biznes

KP Kotlarnia szuka pełnomocnika utrzymania MMS

art. sponsorowany 07 czerwca 2023

Zaproszenie do nabycia 25 proc. akcji KP Kotlarnia

Warte uwagi

Zaproszenie do nabycia 25 proc. akcji KP Kotlarnia

mg, Rynek Kolejowy, 18 maja 2011 18 maja 2011

Nie ma chętnych na akcje KP Kotlarnia

Biznes

Nie ma chętnych na akcje KP Kotlarnia

Rynek Infrastruktury, 13 czerwca 2011 13 czerwca 2011

Kolejna aukcja na zbycie akcji KP Kotlarnia

Biznes

Kolejna aukcja na zbycie akcji KP Kotlarnia

wś, Rynek Kolejowy 12 sierpnia 2011

W końcu uda się sprzedać akcje KP Kotlarnia

Biznes

W końcu uda się sprzedać akcje KP Kotlarnia

jm, Rynek Kolejowy 15 stycznia 2013

KP Kotlarnia sprywatyzowana

Biznes

KP Kotlarnia sprywatyzowana

jm, Rynek Kolejowy 30 stycznia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5