Jeden z naszych czytelników poinformował o trwającej rozbiórce hali wachlarzowej dawnej Parowozowni w Dęblinie. Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu”, nieużytkowany od lat obiekt został sprzedany przez zarządcę nieruchomości kolejowych w 2014 r.
Do „Rynku Kolejowego trafił list z informacją o fizycznej likwidacji zabytkowej hali wachlarzowej Parowozowni Dęblin. Autor wskazał w nim, że obiekt sprzedano z zastrzeżeniem, że znajdujące się na działkach budynki nie zostaną rozebrane.
Nieruchomość już nie kolejowa
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Maciej Bułtowicz z Biura Prasowego Polskie Koleje Państwowe SA działki wraz z budynkami dawnej Lokomotywowni Dęblin zostały sprzedane w października 2014 r. Zarządca zbył obiekt Lokomotywowni Dęblin po okresie ok. 12 lat od momentu, kiedy przestał być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Nie było także większych zastrzeżeń odnośnie możliwości użytkowania terenu. – Nabywca nieruchomości ma prawo swobodnie zarządzać nieruchomością w granicach obowiązującego prawa – wyjaśnia Bułtowicz.
Informacje te znajdują potwierdzenie w dokumentach opublikowanych stronach PKP. Z ogłoszenia o przetargu wynika, że w ramach licytacji oferowano dwie działki o powierzchni ok. 1,6 ha, w momencie sprzedaży zabudowane 7 budynkami, w tym halą wachlarzową. Do licytacji przystąpiła 1 osoba. Całość została sprzedana za 850 000 zł netto. Z księgi wieczystej nieruchomości wynika, że obecnie użytkownikiem wieczystym gruntu wraz z prawem własności do budynków jest osoba fizyczna, powiązana z branżą budowlaną. Na stronach Urzędu Miasta Dęblin można znaleźć informację o wystąpieniu w 2015 r. spółki Budomex Fenster S.A. Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na "Uruchomieniu fabryki okien i drzwi drewnianych" na jednej z działek, która została sprzedana we wspomnianym przetargu przez PKP SA.
Znika wyjątkowy obiekt
Hala wachlarzowa dawnej Parowozowni Dęblin została wybudowana podczas II wojny światowej – oddano ją do użytku 1943 r. Jak można przeczytać w Atlasie Linii Kolejowych Polski 2011 to największa parowozownia w Polsce. Zapewne dlatego obiekt o powierzchni użytkowej 6 208,8 m2 został wpisany na listę 100 najbardziej wyjątkowych obiektów i miejsc kolejowych Polski (jako jeden 4 obiektów zlokalizowanych w województwie lubelskim). Mimo niewątpliwych walorów, żaden z budynków dawnej parowozowni nie został wpisany ani do rejestru zabytków ani nawet do gminnej ewidencji zabytków. Być może miało to związek z pomysłami na zagospodarowanie tego terenu. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Dęblin (działki nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) teren jest przeznaczony pod aktywność gospodarczą. Również w Programie promocji rozwoju zaplecza dla branży logistycznej, firmowanym przez starostę ryckiego oraz w dokumencie opisującym potencjał inwestycyjny powiatu ryckiego, działki dawnej Lokomotywowni Dęblin były wskazywane jako teren pod inwestycje. Jednocześnie wskazywano w nich, że słabą stroną tych działek jest konieczność wyburzenia istniejących budynków.