W grudniu po 12 latach przerwy wznowione zostaną połączenia kolejowe na styku województw łódzkiego i świętokrzyskiego. Z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej pojedziemy cztery razy dziennie. Kursów będzie więc dwa razy więcej niż przed ich likwidacją, ale ofertę trudno uznać za bardzo bogatą.
Samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego potwierdziły niedawno
zamiar wznowienia obsługi linii kolejowej nr 25 na międzyregionalnym odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Końskie – Skarżysko-Kamienna. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały natomiast o rozpoczęciu prac remontowych, które mają umożliwić obsługę pasażerów na przystankach położonych pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem. Pociągi pasażerskie nie kursują tam od sierpnia 2009 r.
Regiony uzgodniły już planowaną ofertę Pociągi mają wyruszyć w trasę wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy, czyli 12 grudnia. Dotychczas władze regionów nie informowały jednak o założeniach grafiku połączeń. Dziś możemy już mówić o zarysie planowanej oferty. – Rozkład jazdy zakłada kursowanie czterech par pociągów codziennych – stwierdza bowiem Agnieszka Kołacz-Sarnowska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.
Zastrzega jednocześnie, że na razie nie są ustalone konkretne godziny odjazdów. Te mają być bowiem przedmiotem uzgodnień z zarządcą infrastruktury. – Połączenia będą obsługiwane taborem spalinowym należącym do Polregio – zapowiada natomiast nasza rozmówczyni. Możemy się więc spodziewać, że do Skarżyska-Kamiennej dojadą spalinowe zespoły trakcyjne znane pasażerom korzystającym z istniejących połączeń Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Są to jednostki serii SA135 i SA139.
Nie będzie zmian w projekcie Kolej Plus Przypomnijmy, że pierwotny plan województw zakładał wznowienie przewozów po modernizacji i elektryfikacji linii. Samorządy starają się o środki na ten cel w ramach rządowego programu Kolej Plus. Złożony projekt obejmuje także przebudowę infrastruktury pasażerskiej. Tymczasem PKP PLK prowadzą jej remont kilka lat przed ewentualną realizacją dużej inwestycji, o którą starają się UMWŁ i UMWŚ. – Prowadzony remont infrastruktury przystankowej nie będzie miał wpływu na planowany zakres modernizacji tej trasy w ramach programu Kolej Plus – mówi jednak Agnieszka Kołacz-Sarnowska.
– Na [rozpoczynające się teraz] prace przeznaczono ok. 25 mln zł ze środków budżetowych – informuje natomiast Izabela Miernikiewicz z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Kwota ta ma pozwolić na remont peronów na stacjach i przystankach Skarżysko-Milica, Bliżyn, Stąporków i Końskie. Skromniejsze prace zrealizowane zostaną natomiast w Brzasku, Gilowie, Sołtykowie, Wólce Plebańskiej, Czernieckiej Górze, Kornicy, Rudzie Białaczowskiej, Petrykozach, Sitowej, Opocznie, Słomiance, Szadkowicach, Bratkowie i Jeleniu.