13 lutego PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na duże zadanie rewitalizacyjne na południu województwa śląskiego. Głównym zadaniem jest poprawa warunków dojazdu do uzdrowiskowej Wisły, poprawa możliwości przewozu towarów po linii 157 i polepszenie dostępności transportowej przygranicznego Cieszyna.
Przetarg na zadanie pod nazwą „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” ogłoszony został przez PKP PLK w połowie stycznia 2018. Wartość projektu oszacowano na ok. 350 mln zł. Duża jego część ma być dofinansowana z RPO województwa śląskiego.
Do przetargu zgłosiła się rekordowa liczba 14 przedsiębiorstw i konsorcjów przedsiębiorstw, ale warto zaznaczyć, że oferty można było składać na 3 różne części zamówienia, o różnej wartości. Rozpiętość cenowa ofert jest duża.
Dla części A - zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Bronów - Wisław Głębce, wycenionej przez PKP PLK na 247,8 mln zł netto, najtańszą ofertę zgłosiło konsorcjum Track Tec Construcion i Intop, wartą 379,5 mln zł netto.
Dla części B - zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Goleszów - Cieszyn, dla której kosztorys zarządcy infrastruktury opiewa na 66,1 mln zł netto, najtańszą ofertą okazała się być ta przedstawiona przez konsorcjum tyskiego Torkolu i spółki Mar-Bud z Warszawy. Ona także przekracza budżet i wyceniona została na 75,9 mln zł. netto.
Dla zadania C, wycenionego na 37,1 mln zł netto, najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Elkolu z Bytomia i czeskiej firmy Prvni Signalni. Mieści się ona w budżecie i warta jest 26,8 mln zł netto. W tym wypadku chodzi o zakres modernizacji związanej z automatyką i włączeniem jej w zakres LCS Skoczów.
Wszyscy potencjalni wykonawcy zadeklarowali termin wykonania prac w końcu grudnia 2021. Oferują 60 miesięcy gwarancji.
Po rewitalizacji, pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu i studentów. Dzięki odbudowie linii kolejowych nr: 694 (Bronów – Bieniowiec), 157 na odcinku Bieniowiec – Skoczów, 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn oraz 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce, pociągi będą jeździły z dużo większą prędkością, z 20/30/40/60 km/h przyspieszą do 80/110/120 km/h. Składy towarowe będą kursować z prędkością 60 i 80 km/h. Na zmodernizowanych odcinkach pojedzie też więcej pociągów. Planowane są również prace związane z poprawą stanu mostów i wiaduktów. Więcej na temat inwestycji można przeczytać
tutaj.