Zarządca infrastruktury opublikował szczegółową listę przetargów, które zamierza ogłosić do końca roku. Główne miejsca prac to nowa linia Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii 104, towarowa obwodnica Warszawy, linia 202 i Rail Baltica. PKP PLK zastrzega, że ogłoszenie poszczególnych postępowań może się jednak opóźnić.
Opublikowana lista jest uszczegółowieniem
planów ujawnionych po raz pierwszy pod koniec maja. Łączna wartość przetargów ogłoszonych w tym roku ma wynieść 17 mld zł, a czas ich rozstrzygania – co do zasady – nie powinien przekraczać 8 miesięcy.
Dokument ukazał się tuż po debacie otwarcia Kongresu Infrastruktury Polskiej, podczas której brak takiego planu – i wynikającej z niego stabilizacji – był przedmiotem krytyki przedstawicieli branży.
Podłęże – Piekiełko, towarowa obwodnica Warszawy…
W trzecim kwartale najdroższymi ogłoszonymi postępowaniami (o wartości przekraczającej miliard złotych) będą te na odcinek Szczyrzyc – Tymbark (finansowane ze środków krajowych) oraz na modernizację linii 7 między stacjami Warszawa Wawer i Otwock (dofinansowana przez UE). Między 100 mln a 1 mld zł będą mieściły się cztery przetargi: przebudowa odcinków linii 25, 74 i 78 Sandomierz –
Sobów, Sobów – Zbydniów, Sandomierz – Grębów i Sobów – Padew Narodowa (z unijnym dofinansowaniem), modernizacja linii 49 Łomża – Śniadowo (środki krajowe z programu Kolej Plus), rewitalizacja linii 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie oraz wymiana sieci trakcyjnej i linii potrzeb nietrakcyjnych między Poznaniem Górczynem a Zbąszynkiem. Dwie ostatnie inwestycje będą częścią Krajowego Planu Odbudowy.
Czwarty kwartał ma przynieść nieco więcej przetargów. Będą to ponadmiliardowe postępowania na dofinansowaną przez UE modernizację odcinków Rail Baltica (Białystok – Osowiec i Osowiec – Ełk na linii 38), fragmentu linii 12 Skierniewice – Czachówek Wschodni (również podzielone na kilka kontraktów), odcinka linii 202 Gdynia Chylonia – Lębork i stacji Maksymilianowo (linia 131). Z funduszy krajowych będzie natomiast finansowana budowa odcinków Podłęże – Podłęże Bałachówka oraz Podłęże – Gdów, a także modernizacja odcinka Tymbark – Limanowa (linia 104). Planowane na ostatni kwartał przetargi między progami 100 mln i 1 mld zł to natomiast przebudowa odcinka linii 12 Góra Kalwaria – Kępa Gliniecka wraz z mostem przez Wisłę dla drugiego toru (obecnie linia jest na tym odcinku jednotorowa) oraz odcinka linii 8 Skarżysko-Kamienna – Łączna – Tumlin (obydwie z unijnym dofinansowaniem).
Może dojść do opóźnień
– Oprócz wyżej wskazanych inwestycji, realizowany będzie szereg zadań polegających m. in. na przebudowie kilku- lub kilkunastokilometrowych odcinków linii kolejowych, na budowie lub przebudowie obiektów inżynieryjnych (…), poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami czy przebudowie urządzeń SRK – informują PKP PLK.
Niemal wszystkie takie inwestycje – o wartości poniżej 100 mln zł – mają mieć finansowanie wyłącznie krajowe. Wyjątkiem będzie planowany na IV kwartał przetarg na budowę połączenia linii 406 z portem morskim w Policach. Wśród takich zadań wymieniono np. prace na linii 281 Oleśnica – Chojnice czy budowę przystanku Radom Południowy na liniach 8 i 22. Część inwestycji ujętych w zestawieniu będzie miała jeszcze mniejszą skalę: znajdziemy wśród nich elektryfikację dwóch torów na stacji Koło i Konin, a także budowę miejsc parkingowych przy stacjach i przystankach: Granowo Nowotomyskie, Kotowo, Świdnica Przedmieście, Kłodzko Główne, Mietków i Jasienica.
Zarządca infrastruktury zastrzega, że termin ogłoszenia poszczególnych przetargów może jeszcze ulec zmianie. – Dla celów odbudowy transparentności komunikacji z rynkiem wykonawczym PKP PLK planuje zamieszczone pod poniższym linkiem informacje poddać aktualizacji na koniec III kwartału 2024 r., z jednoczesną informacją o powodach ewentualnych przesunięć – głosi komunikat spółki.