Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów zakupionych przez Lubuskie od producenta H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych można spotkać już na kolejowych szlakach w województwie lubuskim. Jak na razie trwają szkolenia maszynistów, a pojazd ma zabrać pierwszych pasażerów w połowie września.
Jak poinformował urząd marszałkowski, pojazd o wartości 35,6 mln zł. został nieodpłatnie przekazany do Polregio, który pełni funkcję operatora. Dwa pojazdy (nie wiadomo kiedy na tory wyjedzie dłuższy z nich) region lubuski kupił w końcu 2023 i od 9 miesięcy nie zdołały one wyjechać na linie z pasażerami.
Więcej o tym piszemy tutaj.– Obecnie trwają jeszcze procedury związane ze szkoleniem maszynistów Lubuskiego Zakładu spółki Polregio, którzy będą na co dzień prowadzili ten pojazd. Po ich zakończeniu pojazd w połowie września zostanie skierowany do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Zielona Góra, która jest tylko w części zelektryfikowana – informuje urząd marszałkowski. Warto dodać, że na wspomnianej trasie regularne odwoływane są połączenia regionalne, miejmy więc nadzieję, że Plus pomoże w walce z tym problemem. Debiut planowany jest na 16 września 2024. Na ten dzień planowany jest pokazowy przejazd nowym „Plusem” z Gorzowa Wielkopolskiego.
229 pasażerów w „Plusie”
Spalinowo - elektryczny zespół trakcyjny „Plus” oznaczony jako 227M-001 składa się z dwóch członów. Człon spalinowy wyposażony jest w przedział agregatów prądotwórczych i silniki asynchroniczne prądu przemiennego, kabinę WC przystosowaną dla osób niepełnosprawnych oraz w przedział służbowy. Całkowita pojemność pojazdu to 229 miejsc, w tym 84 miejsca siedzące.
Człon elektryczny wyposażony jest w kabinę WC w formie tradycyjnej oraz w miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zespół może rozwijać prędkość 120 km/h przy napędzie spalinowym i 160 km/h przy napędzie elektrycznym.
W trosce o osoby z niepełnosprawnością
Fotele zabudowane są w układzie tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym (2+2). Pomiędzy fotelami w układzie naprzeciwległym znajdują się stoły rozkładane lub stoliki podokienne i śmietniczki. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom niepełnosprawnym, dwa fotele stałe w okolicy przedziału służbowego, a w pobliżu przedziału WC dla osób niepełnosprawnych trzy regały z półkami na bagaże. Półki bagażowe zamocowano do ścian bocznych wzdłuż całego pojazdu.
Dla ułatwienia wprowadzenia i wyprowadzenia osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz dla osób na wózkach inwalidzkich przy drugich drzwiach za kabiną maszynisty po obu stronach pojazdu w członie spalinowym zamontowano ręcznie rozkładane rampy wjazdowe.
Przy każdych drzwiach odskokowo – przesuwnych zabudowano wysuwane stopnie wejściowe. Wysuwany stopień pozwala na korzystanie z peronów o wysokości od 300 do 760 mm nad poziomem główki szyny. Przy wysokości peronu powyżej 760 mm wysunięte stopnie przeciwdziałają uczuciu dyskomfortu pasażera spowodowanym otwartą przestrzenią pomiędzy progiem otworu drzwiowego a krawędzią peronu.
Drugi nowy pojazd – jesienią
Jak dodają urzędnicy, drugi z zakupionych pojazdów powinien pojawić się w Lubuskiem w listopadzie 2024 r. Chodzi o większy, trójczłonowy pojazd w odmianie spalinowo-elektrycznej, z oznaczeniem 228M-001, ze 156 miejscami siedzącymi. Zostanie on skierowany do obsługi trasy Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż – Poznań, która jest również tylko w części zeletryfikowana.
Ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Projekt pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych” został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Łączna wartość obu zakupionych pojazdów wynosi 73,8 mln zł brutto z czego 80,19% dofinansowano z UE.