PKP Intercity opublikowały cennik biletów, który będzie obowiązywać na pociągi z Krakowa do Wilna. Ceny biletów są akceptowalne.
Kilka tygodni temu PKP Intercity poinformowały o reaktywacji po latach kolejowego połączenia dalekobieżnego między Polską a Kownem i Wilnem. IC Hańcza będzie kursować z Krakowa przez Centralną Magistralę Kolejową, Warszawę, Białystok i Suwałki do Mockavy.
Mockava (pol. Maćkowo) to maleńka przygraniczna stacja, gdzie na pasażerów oczekiwać będzie już litewski spalinowy zespół trakcyjny, który zabierze ich dalej do Mariampola, Kowna i Wilna. Niestety na rozkładach plakatowych udostępnionych przez PKP PLK trudno szukać śladu tego, że pociąg połączy stolice. Ostatnia stacja w rozkładzie to Mockava, która może mówi coś wyłącznie kolejarzom i miłośnikom kolei. Adnotacji o tym, że możliwy jest dojazd dalej – brak. W tym względzie mocno liczymy na inwencję PKP Intercity i dodatkowe zapowiedzi dworcowe, które są niezbędne do tego, by nie dochodziło do pomyłek (na dodatek Mockava mocno kojarzy się z Moskwą). Wiemy, że litewski pociąg zatrzyma się pomiędzy Mockavą a Wilnem na stacjach: Marijampolė, Kazlų Rūda, Kowno i Kaišiadorys. Będzie więc to pociąg przyspieszony.
Jeden bilet na pociąg polski i litewskiNa początek pochwalmy PKP Intercity i litewskiego operatora LG Link. Na pociągi z przesiadką w Mockavie sprzedawany będzie bowiem jeden bilet. To bardzo dobra decyzja, która może przyciągnąć pasażerów. Cennik w euro kształtuje się następująco.
Wynika z niego, że za bilet na IC Hańcza i litewski pociąg zapłacimy w relacji np. Warszawa – Wilno 25 euro, czyli 117 złotych (według obecnego kursu), w relacji Warszawa Kowno 20 euro (93 złote). Z Białegostoku do Wilna bilet będzie nas kosztować 18 euro (84 złote), a z Krakowa do Wilna 30 euro (140 złotych). Przewóz roweru ma kosztować 10 euro, psa – 5 euro. Równocześnie istnieje możliwość bezpłatnego przewozu roweru, jeśli go spakujemy. Teoretycznie.
– Rower złożony i zapakowany, którego rozmiar i waga nie przekraczają norm ustalonych dla bagażu podręcznego, możesz przewieźć nieodpłatnie. Waga roweru jest wliczana do dopuszczalnej normy dla bagażu podręcznego – czytamy. Ale… spakowany rower to taki, którego suma trzech wymiarów (długość, szerokość, wysokość) nie przekracza 200 cm, a łączna waga nie przekracza 36 kg. W praktyce rower taki musiałby być bardzo mały.
Bilety będzie można kupić przez internet, w kasie biletowej lub u konduktora. Najkorzystniej jest to zrobić przez internet, ponieważ wówczas bilet można zwrócić nawet do 5 minut przed odjazdem (w wypadku strony PKP Intercity) i 4 godzin w wypadku biletu kupionego przez stronę LTG Link. Biletów na pociąg, który po raz pierwszy pojedzie 11 grudnia (opisujemy stan na 24 listopada)
wciąż nie ma jednak w sprzedaży… Regulamin przewozów PKP Intercity z Polski na Litwę
można znaleźć tutaj.Pociąg wyjedzie z Krakowa o 4:01, z Warszawy Centralnej około 7:30.
Co na to konkurencja?Jak ceny biletów mają się do cen u konkurencji? Flixbus stosuje bardzo dynamiczną formę sprzedaży i nie ma u niego jednej ceny. Np. z 5-dniowym wyprzedzeniem kupimy bilet z Warszawy do Wilna za 109 złotych, ale na przejazd jutro bilet ten może nas kosztować nawet 189 złotych. Średni czas przejazdu autobusem z Warszawy do Wilna to 8 i pół godziny. Nie znamy jeszcze dokładnego czasu przejazdu IC Hańcza i Kolei Litewskich na tym odcinku, jednak wydaje się, że będzie on podobny.
Warto pamiętać, że rękawicę kolei rzucił ostatnio Ryanair, którego samoloty latają z podwarszawskiego Modlina do Kowna. Taki lot trwa niecałą godzinę, a bilety (jednak tylko z niewielkim bagażem podręcznym) są osiągalne nawet za 100 złotych.