Zarządca infrastruktury podsumowuje statystyki ruchu na przejściach granicznych z Ukrainą. Od momentu rosyjskiej inwazji z 24 lutego zeszłego roku liczba kursów towarowych istotnie wzrosła. Mniej spektakularne są trendy w ruchu pasażerskim
Konflikt zbrojny na Ukrainie doprowadził do istotnych zmian w międzynarodowym ruchu towarowym z Polski do krajów ościennych. Na naszych łamach informowaliśmy już o znacznym spadku liczby pociągów odprawianych na przejściach z Białorusią. Trend ten utrzymuje się także w kolejnych miesiącach. – W 2023 r. w porównaniu do lat sprzed wojny ruch pociągów na przejściu granicznym Terespol – Brześć zmniejszył się o ok. 40 proc. – mówi Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na Ukrainę niemal tyle pociągów towarowych, ile na Białoruś
Przez najważniejsze polsko-białoruskie przejście przejeżdża aktualnie ok. 700 – 800 składów towarowych miesięcznie. Ruch na żadnym z przejść polsko-ukraińskich nie zbliżył się do tego poziomu, ale sumaryczna liczba składów jest już porównywalna. – W tym roku każdego miesiąca obsłużyliśmy na przejściach z Ukrainą ok. 600 pociągów towarowych – wskazuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
W tym samym czasie granicę polsko-ukraińską przekraczało ok. 490 pociągów pasażerskich. Przekłada się to na aż ok. 25-procentowy wzrost przewozów towarowych i o 5 proc. większą liczbę składów pasażerskich w porównaniu do roku 2022. Statystyka ta nie obejmuje kursów realizowanych po Linii Hutniczej Szerokotorowej zarządzanej przez spółkę PKP LHS.
Ruch rośnie w Dorohusku. Czy pojawi się w Malhowicach?
– Największy przyrost ruchu zanotowano na przejściu w Dorohusku – wskazuje nasz rozmówca. Przywołuje też szereg działań podjętych przez spółkę w celu zwiększenia możliwości tamtejszego przejścia i prowadzących do niego odcinków. W okresie od lutego 2022 r. do końca pierwszego półrocza 2023 r. modernizowany był tor nr 2 na stacji Chełm oraz na szlaku Chełm Wsch. – Brzeźno linii nr 7, która prowadzi z Warszawy do Dorohuska. W ramach pierwszego etapu robót na linii nr 63 Dorohusk – granica państwa – Jagodzin zmodernizowano też wyłączone z eksploatacji tory stacyjne na stacji w Dorohusku. W drugiej połowie 2023 r. kontynuowane były natomiast prace na linii nr 7 w Chełmie i rejonie, a w ramach drugiego etapu robót na szerokotorowej linii nr 63 inwestycja objęła odcinek Dorohusk – Chełm.
Pomimo
zakończenia zasadniczych robót na linii nr 102 już we wrześniu 2022 r. do dziś pociągi nie pojechały natomiast trasą wiodącą z Przemyśla Głównego do granicy w Malhowicach i dalej do ukraińskich Niżankowic. – Obecnie nie jest planowane prowadzenie tam ruchu towarowego – poinformował nas Karol Jakubowski. Zarządca infrastruktury zakłada natomiast, że po tej trasie pojadą wkrótce składy pasażerskie. Samorząd województwa podkarpackiego nie podał póki co daty możliwej inauguracji połączeń