Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z lutego 2022 r. PKP PLK dokonały dużych inwestycji w infrastrukturę zapewniającą możliwość dojazdu do przejść granicznych. Po okresie intensywnego finansowania licznych prac nakłady na zadania z tego obszaru istotnie spadły. W dużej mierze wynika to z zakończenia założonych robót
Po 24 lutego 2022 r. polski zarządca infrastruktury zrealizował szereg robót mających poprawić jakość połączeń kolejowych z Ukrainą. Dotyczyły one zarówno infrastruktury szerokotorowej wykorzystywanej głównie w ruchu towarowym, jak i normalnotorowej przydatnej także dla przewoźników pasażerskich. Po wieloletniej przerwie wznowiony został ruch pasażerski na przejściu Hrebenne – Rawa Ruska, przywrócona została też przejezdność linii nr 102 biegnącej z Przemyśla w kierunku Malhowic i ukraińskich Niżankowic (w tym przypadku pociągi nie zostały wciąż uruchomione).
W 2024 r. toczyła się tylko jedna inwestycja
W grudniu 2023 r. PKP PLK szacowały nakłady poniesione w latach 2022 – 2023 na ponad 200 mln zł. Poza dużymi przedsięwzięciami pieniądze pozwoliły także na poprawę stanu infrastruktury punktowej na stacjach granicznych, np. w Medyce czy Dorohusku, i w innych miejscowościach położonych w ich pobliżu, np. w Hurku czy Przemyślu. Listę wydatków związanych z obsługą ruchu z Polski na Ukrainę i z powrotem uzupełniło wygłaszanie zapowiedzi stacyjnych w języku ukraińskim w Rzeszowie i Przemyślu, co okazało się przydatne zwłaszcza tuż po rosyjskiej agresji.
Na tym tle nakłady poniesione w pierwszym półroczu 2024 r. są bardzo niewielkie. Spółka pytana o przeprowadzone inwestycje i ważniejsze prace utrzymaniowe wskazuje wyłącznie na roboty zrealizowane w ciągu linii nr 108 na odcinku Sanok – Ustrzyki Dolne – Krościenko. Remont obiektów inżynieryjnych toczył się tam od maja do czerwca.
W najbliższych miesiącach nie będzie większych remontów
– W tym roku zrealizowaliśmy zadanie za blisko 2 mln 900 tys. zł – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla przy tym, że nakłady spółki na remont tej trasy poniesione w latach 2022 – 2023 były znacznie większe. Dotychczas wydatkowano bowiem w sumie ok. 20 mln zł netto. Przywrócenie przejezdności odcinka ma skutkować wznowieniem regularnych przewozów pasażerskich, co zgodnie z zapowiedziami prywatnego przewoźnika SKPL Cargo ma nastąpić w grudniu tego roku.
– Poza pracami bieżącymi nie planujemy obecnie większych robót na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko – stwierdza nasza rozmówczyni. PKP PLK nie wskazały także innych tras, na których zakładano by realizację znaczniejszych inwestycji. Tymczasem zapotrzebowanie na przewozy w relacji Polska – Ukraina – Polska może się nadal zwiększać. Przypomnijmy, że PKP Intercity oceniło niedawno, iż dalszy rozwój oferty połączeń międzynarodowych jest ograniczany przez możliwości infrastrukturalne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.