Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
11-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Znaczący spadek wydatków na linie do przejść z Ukrainą
fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Rawie Ruskiej
Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę z lutego 2022 r. PKP PLK dokonały dużych inwestycji w infrastrukturę zapewniającą możliwość dojazdu do przejść granicznych. Po okresie intensywnego finansowania licznych prac nakłady na zadania z tego obszaru istotnie spadły. W dużej mierze wynika to z zakończenia założonych robót

Po 24 lutego 2022 r. polski zarządca infrastruktury zrealizował szereg robót mających poprawić jakość połączeń kolejowych z Ukrainą. Dotyczyły one zarówno infrastruktury szerokotorowej wykorzystywanej głównie w ruchu towarowym, jak i normalnotorowej przydatnej także dla przewoźników pasażerskich. Po wieloletniej przerwie wznowiony został ruch pasażerski na przejściu Hrebenne – Rawa Ruska, przywrócona została też przejezdność linii nr 102 biegnącej z Przemyśla w kierunku Malhowic i ukraińskich Niżankowic (w tym przypadku pociągi nie zostały wciąż uruchomione).

W 2024 r. toczyła się tylko jedna inwestycja

W grudniu 2023 r. PKP PLK szacowały nakłady poniesione w latach 2022 – 2023 na ponad 200 mln zł. Poza dużymi przedsięwzięciami pieniądze pozwoliły także na poprawę stanu infrastruktury punktowej na stacjach granicznych, np. w Medyce czy Dorohusku, i w innych miejscowościach położonych w ich pobliżu, np. w Hurku czy Przemyślu. Listę wydatków związanych z obsługą ruchu z Polski na Ukrainę i z powrotem uzupełniło wygłaszanie zapowiedzi stacyjnych w języku ukraińskim w Rzeszowie i Przemyślu, co okazało się przydatne zwłaszcza tuż po rosyjskiej agresji.

Na tym tle nakłady poniesione w pierwszym półroczu 2024 r. są bardzo niewielkie. Spółka pytana o przeprowadzone inwestycje i ważniejsze prace utrzymaniowe wskazuje wyłącznie na roboty zrealizowane w ciągu linii nr 108 na odcinku Sanok – Ustrzyki Dolne – Krościenko. Remont obiektów inżynieryjnych toczył się tam od maja do czerwca.

W najbliższych miesiącach nie będzie większych remontów

– W tym roku zrealizowaliśmy zadanie za blisko 2 mln 900 tys. zł – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla przy tym, że nakłady spółki na remont tej trasy poniesione w latach 2022 – 2023 były znacznie większe. Dotychczas wydatkowano bowiem w sumie ok. 20 mln zł netto. Przywrócenie przejezdności odcinka ma skutkować wznowieniem regularnych przewozów pasażerskich, co zgodnie z zapowiedziami prywatnego przewoźnika SKPL Cargo ma nastąpić w grudniu tego roku.

– Poza pracami bieżącymi nie planujemy obecnie większych robót na odcinku Nowy Zagórz – Krościenko – stwierdza nasza rozmówczyni. PKP PLK nie wskazały także innych tras, na których zakładano by realizację znaczniejszych inwestycji. Tymczasem zapotrzebowanie na przewozy w relacji Polska – Ukraina – Polska może się nadal zwiększać. Przypomnijmy, że PKP Intercity oceniło niedawno, iż dalszy rozwój oferty połączeń międzynarodowych jest ograniczany przez możliwości infrastrukturalne.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Łukasz Malinowski 15 listopada 2024

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Pozostałe z wątku:

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Kasper Fiszer 25 października 2024

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Biznes

LTG Cargo: Wychodzimy z wojennego kryzysu

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Infrastruktura

Wyborski (PKP PLK): Trakcja musi być samodzielna. Wiele scenariuszy na stole

Łukasz Malinowski 15 listopada 2024

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5