Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmowa CD i OBB przeciw RegioJet? Groźba ogromnych kar z Komisji Europejskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmowa CD i OBB przeciw RegioJet? Groźba ogromnych kar z Komisji Europejskiej
Fot. Albert Koch, Flickr
Komisja Europejska stwierdziła wstępnie, że czeskie i austriackie koleje państwowe wzięły udział w zmowie przeciw prywatnemu RegioJetowi. Jeśli zarzuty się potwierdzą, grożą im ogromne kary. České Dráhy zawiązały na nie miliard koron rezerwy.

Jak oficjalnie poinformowała państwowych przewoźników České Dráhy (CD) i Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) Komisja Europejska, jej wstępna opnia jest taka, że naruszyli oni unijne przepisy antymonopolowe poprzez zmowę na rynku używanych pasażerskich wagonów kolejowych w celu zakłócenia konkurencji na rynku przewozowym.

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji, powiedziała, że to dzięki zdrowej konkurencji obywatele Europy korzystają z dobrej jakości i przystępnych cenowo kolejowych usług pasażerskich (co jest być może zbyt optymistyczną oceną realnej sytuacji na kontynencie – przyp. JM). – W dzisiejszym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń wstępnie stwierdziliśmy, że ÖBB i ČD naruszyły unijne zasady konkurencji, zmawiając się w celu utrudnienia dostępu do używanych wagonów nowemu uczestnikowi rynku, firmie RegioJet – powiedziała cytowana w komunikacie.

Wspólnie utrudniali dostęp do używanych wagonów ÖBB?

W 2011 r. czeska firma RegioJet weszła na rynek dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach. W swojej działalności RegioJet w dużej mierze opiera się na używanych wagonach. Komisja wstępnie stwierdza, że w latach 2012-2016 ČD i ÖBB zaangażowały się w zmowę kartelową (bojkot kolektywny) w celu utrzymania monopolistycznej pozycji rynkowej i utrudnienia ekspansji RegioJet zarówno w Czechach, jak i na międzynarodowej trasie kolejowej między Pragą a Wiedniem. – Bojkot kolektywny ma miejsce wtedy, gdy grupa konkurentów uzgadnia wykluczenie lub utrudnienie działalności rzeczywistego lub potencjalnego konkurenta – czytamy.

W szczególności wstępna opinia Komisji jest taka, że ČD i ÖBB uzgodniły, że będą utrudniać RegioJet dostęp do używanych wagonów ÖBB przeznaczonych do dalekobieżnego transportu pasażerskiego. Aby RegioJet nie mógł nabyć tych wagonów, ČD i ÖBB skoordynowały swoje działania w celu zbojkotowania RegioJet w zakresie zakupu używanych wagonów ÖBB – czytamy.

Jeżeli wstępna opinia Komisji zostałaby potwierdzona, postępowanie ČD i ÖBB naruszałoby art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), który zakazuje antykonkurencyjnych praktyk biznesowych, takich jak zmowy. Jednak KE przypomina, że przesłanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nie przesądza o wyniku postępowania wyjaśniającego.

České Dráhy zawiązują rezerwy na kary

Postępowanie wyjaśniające Komisji rozpoczęło się od niezapowiedzianych kontroli w czerwcu 2016 roku, prowadzonych początkowo w innym celu – chodziło o sprawdzenie dumpingowych cen stosowanych przez CD na linii Praga – Ostrawa. Jak donosi serwis zdopravy.cz, České Dráhy założyły aż miliard koron w rezerwach na możliwą grzywnę związaną ze zmową i kolejne 700 milionów na ewentualną grzywnę za ceny na trasie Praga – Ostrawa. Rzecznik spółki stwierdził jednak w oświadczeniu, że ČD nie przyjmują do wiadomości oskarżenia o zmowę. Według czeskich mediów, zmową miał kierować wiceprezes ČD Radek Dvořák, który mailowo uzgadniał wyniki przetargu z Silvią Kaupą, odpowiedzialną za pasażerski ruch dalekobieżny w ÖBB.

Radim Jančura, właściciel RegioJet twierdzi, że gdyby nie zmowa, przewoźnik byłby dziś trzykrotnie większy. Warto pamiętać, że to nie pierwsza afera w Czechach związana z utrudnianiem rozwoju RegioJet. Szczegóły innych praktyk ujawnił w zeszłym roku były czeski minister transportu.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RegioJet będzie testował chińskiego Siriusa z pasażerami!

Tabor i technika

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Biznes

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2023

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Prawo i polityka

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Jakub Madrjas 26 maja 2023

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Pasażer

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Michał Szymajda 28 kwietnia 2023

110 tysięcy pasażerów pociągów RegioJet na linii Przemyśl - Praga

Tabor i technika

Zobacz również:

RegioJet będzie testował chińskiego Siriusa z pasażerami!

Tabor i technika

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Biznes

RegioJet ogłosił wyniki za 2022 rok

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2023

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Prawo i polityka

RegioJet wygrał w sądzie z UTK

Jakub Madrjas 26 maja 2023

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Pasażer

RegioJet sprzedaje bilety na 5 miesięcy w przód

Michał Szymajda 28 kwietnia 2023

110 tysięcy pasażerów pociągów RegioJet na linii Przemyśl - Praga

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5