Pomimo obietnic PKP Intercity, że wagony po zaawansowanej modernizacji trafią także do obsługi połączeń na trasie Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, dotąd nic takiego się nie stało. Zapytaliśmy przewoźnika o powody innych przydziałów pojazdów.
Wagony, które obecnie modernizuje poznański FPS przechodzą głęboką przebudowę, z wymianą wózków na nowoczesne włącznie, co skutkuje znacznym podwyższeniem komfortu jazdy nimi. Pierwszy z 60 wagonów trafił na tory z jesienią 2018, a od momentu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy w grudniu miały być planowo przydzielane do kilku pociągów.
Pomorze czeka na powiew nowoczesnościBardzo czekają na nie pasażerowie na trasie Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn, bowiem na tej trasie od lat nie pojawiają się ani nowe ezt, ani nowe wagony, a liczba zmodernizowanych wagonów w składach jest znikoma. Krótko mówiąc – standard podróży jest tu szczególnie niski. Tymczasem projekt PKP Intercity pierwotnie zakładał, w związku z przekazaniem wagonów do zakładu spółki w Szczecinie, przemianowanie dwóch TLK: Gryf i Rybak, na pociągi IC już od grudnia 2018. Pomimo zachowania terminowości dostaw przez FPS, tak się nie stało. Dlaczego?
- Nowoczesne wagony, których modernizację dla PKP Intercity wykonuje producent Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania, w pierwszej kolejności, zgodnie z założeniami spółki, kierowane są do stacji macierzystej ich utrzymania we Wrocławiu – pisze Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity. Podkreśla, że te wagony, które już spółka ma, znacznie poprawiły komfort podróży na trasie z Wrocławia przez Katowice do Kielc i Radomia, z Wrocławia przez Poznań do Olsztyna i Białegostoku oraz z Wrocławia do Gdyni.
Wagony w końcu pojadą po linii 202
Dlaczego jednak wagony nie zostały zbazowane w Szczecinie? Przewoźnik wyjaśnia, że obecnie nie jest to możliwe „z uwagi na zaplanowaną przebudowę bazy utrzymania spółki w lokalizacji Szczecin Zaleskie Łęgi w 2020 roku”. Agnieszka Serbeńska zapewnia jednak, że nowoczesne wagony w końcu zostaną włączone do TLK Rybak i Gryf.
– Kolejne wagony, modernizowane przez FPS H. Cegielski z Poznania, będą kierowane do tymczasowej stacji utrzymania w Gdyni i będą one sukcesywnie jeszcze w bieżącym roku kierowane do obsługi składów kursujących na linii 202 (trasa Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn - Białystok), zgodnie z założeniami zadań, na które PKP Intercity w 2018 roku pozyskało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – wyjaśnia przewoźnik. Dodaje, że docelowo utrzymanie wagonów, tymczasowo kierowanych do Gdyni, będzie realizowane w Szczecinie.
Więcej na temat projektu modernizacyjnego dotyczącego wagonów oraz o trasach na których się pojawią piszemy
tutaj.