Dopiero co zmodernizowana linia kolejowa nr 25 na odcinku Mielec – Dębica jest czynna tylko do 17:00. Co więcej, posterunki ruchu nie są w ogóle obsadzane w soboty, a w niedziele są otwierane dopiero o 10:00. PKP PLK tłumaczą, że wynika to z aktualnego zainteresowania przewoźników.
Niedawno zakończyły się
warte prawie 300 mln złotych prace modernizacyjne na linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica pomiędzy Mielcem a Dębicą. Remont pozwolił na podniesienie prędkości, co z kolei przyczyniło się do przywrócenia po wieloletniej przerwie kursowania pociągów regionalnych relacji Dębica – Mielec.
Oferta jest póki co dość skromna, bo w rozkładzie jazdy znalazły się cztery pary pociągów, spośród których większość realizowana jest tylko od poniedziałku do piątku.
Po 17:00 żaden pociąg nie przejedzie Dużym zaskoczeniem może być fakt, że dopiero co zmodernizowana wysokim kosztem trasa nie jest czynna przez całą dobę. Zarządca infrastruktury obsadza bowiem posterunki ruchu tylko w wybranych godzinach. Co więcej, wznowienie kursów pasażerskich wiązało się z przesunięciem godziny zamknięcia trasy na wcześniejszą. – Czas otwarcia posterunków wynika z potrzeb przewozowych – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nasza rozmówczyni informuje, że do końca sierpnia linia nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Kochanówka-Pustków (umożliwiającym wjazd do Mielca od strony Ocic, a nie Dębicy), który częściowo pokrywa się z trasą Melec – Dębica, była czynna od 7:00 do 19:00 (wyłącznie w dni robocze). – W tym czasie kursowały tylko pociągi towarowe, w większości przeznaczone do obsługi punktów ładunkowych i bocznic położonych na tym odcinku – usłyszeliśmy w PLK. 1 września, po uruchomieniu kursów pasażerskich, stacje Mielec i Kochanówka-Pustków otwarto wcześniej, bo już o 5:00, ale też wcześniej zaczęto je zamykać.
Linia jest całkowicie zamknięta w soboty Posterunki nadal pracowały tylko od poniedziałku do piątku, ale już wyłącznie do 17:00. Pewne zmiany przyniosło w tym zakresie uruchomienie od 3 października dodatkowej pary pociągów „studenckich”. Wówczas stacje zaczęły pracować także w niedziele – w godzinach 10:00 – 18:00. W tym czasie w każdym z kierunków ruchu przejeżdża jeden pociąg Regio.
Czy jest szansa, by będąca w znakomitym stanie technicznym infrastruktura pozwalała przyjmować pociągi przez całą dobę? PKP PLK zapewniają, że jeśli przewoźnicy zdecydują się na rozszerzenie swojej oferty, posterunki będą czynne dłużej. Dodajmy, że samorząd województwa zapowiada wprowadzenie do rozkładu jazdy kursu wieczornego. Ma on jednak być wykonywany wyłącznie w piątki.
Jak poinformowali nas Czytelnicy, zdarza się, że ostatni pociąg w kierunku Mielca nie oczekuje na opóźniony pociąg TLK z Katowic. Jak zapewnia Polregio, nie ma to jednak związku z wczesną godziną zamykania linii nr 25. Dotychczas sytuacja, w której pociąg Regio odjechał przed przyjazdem do Dębicy składu PKP Intercity, miała zdarzyć się dwukrotnie. – Powodem był brak zgłoszenia drużynom konduktorskim chęci przesiadki przez podróżnych – twierdzi Zespół Prasowy Polregio.