Partnerzy serwisu:
Biznes

Żmijan: Wydanie 60 procent środków z UE na kolej jest dziś niemożliwe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
06-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew, mk/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Żmijan: Wydanie 60 procent środków z UE na kolej jest dziś niemożliwe
– Gdyby udało nam się wyjść naprzeciw oczekiwaniom KE i podzielić środki z UE w proporcji 60 procent na kolej, 40 procent na drogi – to byłoby to mistrzostwo świata, ale wiem że na dzisiaj jest to niemożliwe, tak jak nie było to też możliwe w minionej perspektywie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan, poseł PO i przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Żmijan przypomina, że na kolej mogliśmy przeznaczyć 40 procent środków, ale praktycznie udało się wykorzystać zaledwie 20 procent. – Tak to wygląda, dlatego podchodzę do tego z oczywistym zrozumieniem. Bardzo intensywnie pracujemy nad procesem udrożnienia inwestycji na kolei i jeśli w tej perspektywie uda się nam wykorzystać 40 procent środków to będę uważał to za sukces – ocenia poseł.

Przewodniczący komisji infrastruktury przypomina, że w unijnym budżecie na lata 2007-2013 Polska otrzymała na rozwój transportu potężne pieniądze. – Wiele osób oceniało wtedy, że w pierwszej kolejności trzeba zająć się infrastrukturą transportową w kontekście transportu samochodowego, czyli dróg. Nie mieliśmy wtedy dróg przenoszących naciski 11,5 tony na oś, czyli najpierw musieliśmy dostosować sieć, przynajmniej tą tranzytową, właśnie do nacisku 11,5 tony na oś – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” poseł.

Stanisław Żmijan dodaje, że od 1980 roku, gdy zaczął pracować w drogownictwie, ustalone były przebiegi głównych dróg szybkiego ruchu i autostrad. – To były korytarze międzynarodowe wschód-zachód i północ-południe, czyli A2, A4 i A1. Wiedzieliśmy, że to musimy zrobić. Po wielu perturbacjach, z poślizgiem czasowym, odnieśliśmy w końcu sukces, bo te autostrady powstały – chwali poseł.

Dodaje, że wówczas pojawiły się też propozycje Komisji Europejskiej o modernizacji sieci kolejowej. – Nasza propozycja i decyzja: 40 procent dla kolei, 60 procent dla dróg, spowodowała, że uporaliśmy się z inwestycjami drogowymi. Zmianie uległo ustawodawstwo w zakresie przygotowania, trzeba było uchwalić specustawy i udrożnić przygotowanie inwestycji. Zmodernizowaliśmy też prawo związane z ochroną środowiska, w tym najważniejszą ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” poseł.

Żmijan przyznaje, że mimo podziału 40:60 kolei nigdy nie była przygotowana do przyjęcia nawet 40 procent środków. – W tej chwili przygotowujemy kolejne, dwie długie ustawy dotyczące udrożnienia i przygotowania inwestycji w obrębie kolei – jedną z propozycji jest możliwość omijania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, żeby projektowanie nie wlokło się tak jak teraz – informuje Żmijan.

W środę minister Elżbieta Bieńkowska poinformowała, że Polska będzie chciała przeznaczyć na drogi 60 procent środków unijnych, a na kolej 40 procent. Jest to odwrócenie proporcji proponowanej przez Komisję Europejską.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Są dodatkowe środki na transport, w tym na tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Pabianice: Kolejna nadzieja na remont tramwaju znika

Zintegrowany transport

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

Prawo i polityka

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

ed, Rynek Infrastruktury 12 listopada 2015

Żmijan: nerwy przy sprawie Pendolino są złym doradcą

Biznes

Zobacz również:

Łódzkie: Są dodatkowe środki na transport, w tym na tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Pabianice: Kolejna nadzieja na remont tramwaju znika

Zintegrowany transport

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

Prawo i polityka

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

ed, Rynek Infrastruktury 12 listopada 2015

Żmijan: nerwy przy sprawie Pendolino są złym doradcą

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5