Partnerzy serwisu:
Biznes

Żmijan: sytuacja na kolei była tak dramatyczna, że reformy muszą boleć

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
24-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Żmijan: sytuacja na kolei była tak dramatyczna, że reformy muszą boleć
– Jeśli członkowie zarządów spółek kolejowych i związkowcy wzniosą się ponad to, co ich dzieli, to wspólny cel, jakim jest reforma kolei, zostanie osiągnięty – uważa poseł Stanisław Żmijan (PO), szef sejmowej Komisji Infrastruktury.

Zdaniem posła, z jednej strony problemem polskiej kolei są zaniedbania, do jakich doprowadzono na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Z drugiej strony, barierą są różnice zdań pomiędzy władzami spółek kolejowych i związkami zawodowymi, jeśli chodzi o kierunki działań naprawczych.

– Z dyskusji płyną wnioski bardzo jasne, że najwięcej problemów jawi się w obszarze relacji pomiędzy związkami zawodowymi i zarządem Grupy PKP. Kolej przechodziła niełatwą drogę od restrukturyzacji w 2001 r. Od tego czasu była pozostawiona sama sobie. Ta uwaga dotyczy wszystkich rządów, które były w Polsce od tego czasu. Brak zainteresowania polskimi kolejami doprowadził do powstania długów w wysokości prawie 7 mld zł. Infrastruktura kolejowa została zdegradowana. Rzecz jasna, przyszedł moment, kiedy trzeba było podjąć inicjatywę wyprowadzenia kolei z tego stanu, poprawienia infrastruktury, taboru – podsumowywał Żmijan dyskusję podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.

Przewodniczący komisji zwrócił się też, w tym kontekście, do obecnych na posiedzeniu związkowców: – Pewnie państwo, jako pracownicy, też ulegliście złym procesom. Tak to osobiście odbieram…

Zdaniem posła, obecnie, „niemałym wysiłkiem i niemałym kosztem ponoszonym przez pracowników kolej jest dźwigana z tego stanu”. – Infrastruktura jest poprawiana. Jest szansa kontynuowania tego procesu. W ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 jest oczekiwanie Komisji Europejskiej, by zmienić proporcje alokację środków pomocowych z proporcji 60:40% dla dróg na 60:40% dla kolei. Decyzje ostateczne w tej sprawie nie zapadły – twierdzi Żmijan, choć w tej kwestii należy przypomnieć, że w maju br. Komisja Europejska zatwierdziła Umowę Partnerstwa, najważniejszy dokument określający strategię inwestowania w ramach perspektywy 2014-20 w Polsce; Umowa Partnerstwa zakłada, że KE wstępnie zgadza się, by alokacja wynosiła jednak 60:40% na korzyść dróg.

Mimo tego, Stanisław Żmijan uważa jednak, że potencjał do modernizacji polskiej kolei jest znaczący. – Potrzebne jest zatem dobre zarządzanie i ciężka praca. To będzie wymagało wysiłków, pewnie także kosztów ponoszonych przez pracowników. Zapewne będzie owocowało spięciami. Tak jest i tak będzie. Stan prawny taki mamy, jaki mamy. Ustawy o związkach zawodowych dają uprawnienia stronie społecznej, ale inne akty prawne umocowują zarządy spółek. Ale przede wszystkim cele zobowiązują obie strony do rozmowy. Jeśli wzniesiecie się ponadto, co was dzieli i odsuniecie emocje, to cel wspólny będzie osiągnięty. Taki kierunek powinien być utrzymany. Sytuacja na kolei była tak dramatyczna, że musi boleć, ale cele wskazują, że innej drogi nie ma – podsumował Stanisław Żmijan.


Więcej o modernizacji kolei na Kongresie Kolejowym

Kongres Kolejowy 2014 będzie pierwszą odsłoną największego spotkania przedstawicieli branży kolejowej z politykami szczebla centralnego i lokalnego, która odbędzie się poza Warszawą. Głównymi tematami obrad będą inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe.

Wszystko o Kongresie Kolejowym

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy PLK zrealizuje plan inwestycyjny na 2020 rok?

Infrastruktura

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

Prawo i polityka

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

ed, Rynek Infrastruktury 12 listopada 2015

Żmijan: Wydanie 60 procent środków z UE na kolej jest dziś niemożliwe

Biznes

Żmijan: nerwy przy sprawie Pendolino są złym doradcą

Biznes

Zobacz również:

Czy PLK zrealizuje plan inwestycyjny na 2020 rok?

Infrastruktura

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

Prawo i polityka

Żmijan dla RI: MIR się nie udało

ed, Rynek Infrastruktury 12 listopada 2015

Żmijan: Wydanie 60 procent środków z UE na kolej jest dziś niemożliwe

Biznes

Żmijan: nerwy przy sprawie Pendolino są złym doradcą

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5