Przewozy Regionalne zawieszają pięć pociągów Interregio przez Poznań, oraz IR Żubr z Warszawy do Białegostoku. Przewoźnik informuje też o "nowych pociągach", ale tu czeka nas rozczarowanie. Chodzi tylko o bezpośrednie wagony do Kudowy w IR Piast, które na końcowym odcinku...i tak nie pojadą. Z powodu prac torowych przewoźnik podstawi zamiast nich autobus.
Wczoraj na stronie Wielkopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych pojawiła się lakoniczna informacja, że w okresie od 9 marca do 26 kwietnia zawieszone zostaje kursowanie pociągów: IR 71120 „Starosta” rel. Poznań Gł. (13:22) – Warszawa Wsch. (17:00), IR 17120 „Starosta” rel. Warszawa Wsch. (12:00) – Poznań Gł. (15:29), IR 17104 „Starosta” rel. Warszawa Wsch. (12:00) – Zielona Góra (17:20) (relacja wydłużona w piątki i niedziele), IR 77110 „Rusałka” rel. Zielona Góra (20:33) – Poznań Gł. (22:11), IR 78111 „Merkury” rel. Poznań Gł. (13:35) – Szczecin Gł. (16:11), IR 87102 „Merkury” rel. Szczecin Gł. (16:34) – Poznań Gł. (19:17).
W komunikacie nie wyjaśniono przyczyn takiej decyzji przewoźnika. W biurze prasowym dowiedzieliśmy się, ze przewoźnik wkrótce poinformuje kompleksowo o zmianach w rozkładzie jazdy. Jest na to zdecydowanie za późno – do korekty rozkładu pozostało zaledwie dziesięć dni. Na prośbę „Rynku Kolejowego” rzeczniczka przewoźnika Marta Milewska przyznała, że przyczyną zawieszenia połączeń Interregio są problemy taborowe. – Takie są uwarunkowania techniczne po stronie oddziału. Konkretnie brakuje sprawnych wagonów – powiedziała Milewska. Dodała również, że nie jest to spowodowane decyzjami Urzędu Transportu Kolejowego, który od zeszłego roku intensywnie kontroluje wagony i nierzadko nakazuje przewoźnikom wycofanie taboru z ruchu ze względu na zły stan techniczny.
Optymalizacja taboru
Dziś po południu przewoźnik opublikował szerszą informację o połączeniach Interregio. – Chcąc utrzymać odpowiedni standard (dostatecznie duża liczba miejsc siedzących) w pociągach cieszących się największym zainteresowaniem wśród naszych pasażerów, ze względu na brak dostatecznej liczby sprawnych wagonów, zostaliśmy zmuszeni zoptymalizować wykorzystanie taboru obsługującego relacje dalekobieżne i średniego zasięgu. Po analizie aktualnych możliwości technicznych podjęliśmy niełatwą decyzję o wstrzymaniu kursowania pociągów – poinformował przewoźnik.
Pomiędzy Poznaniem i Warszawą w dalszym ciągu będą kursowały pociągi: „Mewa", „Portowiec" i „Warta". Podróżnym, którzy nabyli w przedsprzedaży bilety na przejazd lub przewóz rzeczy tymi pociągami 9 marca i później, zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane bilety jednorazowe dokonywany jest bez potrącania odstępnego.
Też tną Białystok
Oprócz wspomnianych pięciu pociągów kursujących do i przez Poznań, Przewozy Regionalne zawieszają również kursowanie IR „Żubr" relacji Warszawa – Białystok i Białystok Warszawa. Tłumaczą to dużym nasileniem prac modernizacyjnych prowadzonych na linii Rail Baltica. Podobnie chciało postąpić PKP Intercity, jednak ze względu na opóźnienie w pracach modernizacyjnych do czerwca większych prac na torach nie będzie. PKP Intercity ostatecznie wycofało się z zawieszania pociągów do Białegostoku (przynajmniej do czerwca). Przewozy Regionalne – nie.
Pozostałe zmiany w pociągach kursujących do i z Warszawy dotyczą prac modernizacyjnych na linii średnicowej (Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia) zarządca infrastruktury wprowadza nową organizację ruchu pociągów w stolicy. Wiele pociągów pojedzie przez Warszawę Gdańską. Pisaliśmy o tym tutaj. Szczegóły dotyczące zmian w kursowaniu Interregio przez stolice można znaleźć na stronie Przewozów Regionalnych.
Dodatkowy autobus w składzie pociągu
Ostatnia część informacji Przewozów Regionalnych nosi podtytuł „Nowe pociągi, dogodniejsze godziny kursowania”. Nie ma się jednak z czego cieszyć. „Nowe pociągi” to jedynie bezpośrednie wagony relacji Warszawa – Kudowa-Zdrój (w soboty) i Kudowa-Zdrój – Warszawa (w niedziele) w pociągu IR „Piast". I tak naprawdę, to po części nawet tego nie będzie. Jak informuje przewoźnik, w związku z pracami torowymi prowadzonymi na trasie z Kłodzka do Kudowy-Zdroju w początkowym okresie na tym odcinku będą kursowały autobusy zastępcze.
Dogodniejsze godziny kursowania dotyczą IR „Cisy" z Warszawy do Lublina, który będzie wyjeżdżał z Warszawy ponad dwie godziny później niż dotychczas (po godz. 15).