Rada Ministrów zajmie się planowanymi zmianami w Ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz Ustawy o transporcie kolejowym. Proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa korekty są konieczne, by budować w Polsce kolejowe tunele i pomóc zachować zabytki kolejnictwa.
Bez wątpienia zmiany prawne wymusza planowana
budowa tunelu pod Łodzią, który kompletnie zmieni układ transportowy miasta, wpłynie także na ruch pociągów dalekobieżnych w centralnej Polsce. Brak przepisów o własności warstwowej powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą jest problematyczna i w obecnej sytuacji prawnej wymaga przeniesienia własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa. Takie przeniesienie jest rozwiązaniem nieracjonalnym ze względu na koszty, przejęcie zbędnych gruntów oraz infrastruktury mieszkaniowej oraz nieprzewidywalne problemy własnościowe.
Co z gruntami nad tunelami?Proponowana zmiana w ustawie o transporcie kolejowym, proponowana przez podsekretarza stanu MIB Andrzej Bittela, ma na celu uregulowanie przepisów umożliwiających realizacje projektów tunelowych i zapewnienie zachowania obecnych praw do gruntów.
– Proponowane jest wprowadzenie przepisów umożliwiających uzyskanie prawa do użytkowania gruntu w zakresie budowy i utrzymania tuneli. Pozwala to na określenie praw i obowiązków inwestora, a także podmiotów posiadających prawo do korzystania z nieruchomości. Prawo użytkowania przyznawane PKP PLK lub jednostce samorządu terytorialnego pozwoli na prowadzenie działań inwestycyjnych (oraz utrzymaniowych) w zakresie budowy tuneli bez konieczności wykupu gruntów pod którymi przebiega budowana infrastruktura. Prawa właścicieli, użytkowników lub posiadaczy gruntów zostaną zabezpieczone poprzez uniknięcie wykupu gruntów przez inwestora oraz prawo do odszkodowania z tytułu ustalonego na rzecz inwestora prawa do użytkowania – czytamy w uzasadnieniu proponowanej nowelizacji.
Zachować kolejowe dziedzictwoWażną sprawą, z punktu widzenia zachowania dla potomnych dziedzictwa kolejowego, jest także proponowana zmiana związana z chęcia uregulowania funkcjonowania kolei o charakterze historycznym i turystycznym.
– Brak uregulowania problematyki kolei o tym charakterze skutkował problemami w prowadzeniu działalności przez poszczególne podmioty, w szczególności w zakresie konieczności stosowania przepisów dotyczących interoperacyjności i braku możliwości przekazywania mienia ruchomego przez spółki PKP – czytamy w piśmie skierowanym do Rady Ministrów.
W zakresie kolei historycznych i turystycznych przewidywane jest wprowadzenie zwolnienia z obowiązku stosowania przepisów dotyczących interoperacyjności (TSI) dla pojazdów historycznych i turystycznych, w połączeniu ze zdefiniowaniem tych pojęć. Dodatkowo wprowadzona zostanie możliwość przekazywania nieodpłatnego organizacjom pozarządowym mienia ruchomego i materiałów staro użytecznych pozostałych po remontach infrastruktury kolejowej.