- Koncepcja, która została wybrana, była jedną z czterech, które zaprezentowaliśmy Warszawie. To jak z gustami – jednym się podobają samochody jednej marki, innym drugiej - mówi portalowi Transport Publiczny Robert Szot, dyrektor rynku tramwajowego w Pesie.
"Transport Publiczny": Dużo dyskusji wywołuje wygląd Jazz Duo. Co Pan o nim sądzi?
Robert Szot, dyrektor rynku tramwajowego w Pesie: Koncepcja, która została wybrana, była jedną z czterech, które zaprezentowaliśmy Warszawie. To jak z gustami – jednym się podobają samochody jednej marki, innym drugiej. Zostało wybrane najbardziej nowe spojrzenie na design tramwajowy, mi się osobiście podoba. Gdyby było inaczej, w ogóle bym nie proponował go zamawiającemu.
Trzeba zaznaczyć, że często na etapie SIWZ-u są określone zapisy, które uniemożliwiają zrobienie designu jeszcze bardziej nowoczesnego albo takiego, jakie są spotykanie na Zachodzie. Są też przepisy, które nas ograniczają w zakresie wyglądu pewnych elementów przodu tramwaju. Wymogi dot. np. zderzaka, który nie może ulegać uszkodzeniu do prędkości 10 km/h, bardzo mocno determinuje układ czoła pojazdu i w związku z tym przód nie może wyglądać do końca tak, jak byśmy chcieli – zarówno my, jak i zamawiający.
Czy jest jeszcze możliwość zmienienia tego wyglądu w Warszawie?
To nie zależy od nas, nie chcę wchodzić w buty Tramwajów Warszawskich i zarządu miasta. Oczywiście jest taka możliwość – chcemy, żeby tramwaj podobał się klientowi jeszcze bardziej, jesteśmy gotowi na rozmowy, jeżeli są zastrzeżenia bądź pojawiły się nowe koncepcje. Musimy sobie jednak jasno powiedzieć, że wiąże się to ze zmianą terminu dostawy pierwszego pojazdu. Jesteśmy w stanie zatrzymać projekt i go zmienić, ale nie jesteśmy w stanie cofnąć się w czasie. Akceptacja poprzedniego projektu nastąpiła ok. dwa miesiące temu, oprócz tego miesiąc wcześniej trwały uzgodnienia jak ten tramwaj ma wyglądać, więc termin trzeba byłoby wydłużyć o 2-3 miesiące.
Czy taki tramwaj będzie w Gdańsku jeździł, czy też zostanie tam wybrany inny wygląd?
W obecnej chwili został zaprezentowany dokładnie taki sam tramwaj, jeżeli chodzi o czoło, ale oczywiście w innej kolorystyce. Zakładamy, że zostaną dostarczone tramwaje o podobnym designie do Warszawy i Gdańska.
Więcej na portalu Transprot-Publiczny.pl