Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga gruntownej przebudowy. Z propozycjami rozwiązań ponownie wychodzą organizacje branżowe RBF i IGTL, które przesłały do resortów infrastruktury i finansów własny projekt stosownej ustawy.
Jak czytamy w liście skierowanym do Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury oraz Andrzeja Domańskiego – Ministra Finansów, 27 kwietnia 2023 roku w imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Railway Business Forum oraz Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego przekazano ówczesnemu Ministrowi Infrastruktury, Andrzejowi Adamczykowi,
propozycję projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem.
– Działanie to było podyktowane brakiem reakcji rządu na wielokrotne apele branży o stworzenie przejściowych i elastycznych mechanizmów finansowania, przekazywane również oficjalnie przynajmniej od połowy roku 2021 – tłumaczą organizacje branżowe. – Kalendarz wyborczy nie pozwolił prawdopodobnie na rozpoczęcie dyskusji w gronie ekspertów nad aspektami merytorycznymi, finansowymi i legislacyjnymi naszej propozycji ustawy, dlatego wraz z początkiem kadencji nowego Parlamentu oraz ukonstytuowaniem się nowego rządu pozawalamy sobie na ponowne przekazanie projektu – dodają.
Zdaniem Adriana Furgalskiego, przewodniczącego RBF i prezes IGTL Marity Szustak nie ulega wątpliwości, że finansowanie inwestycji kolejowych wymaga gruntownej przebudowy i docelowo zbliżenia do rozwiązań obowiązujących dla inwestycji drogowych. – Od lat wprost mówimy o systemowym niezrównoważeniu podejścia i dyskryminacji kolei w tym zakresie. Szczególnie teraz, na przełomie perspektyw finansowych Unii Europejskiej, ponadto w sytuacji zablokowania środków europejskich dla Polski, stało się to niewątpliwie widoczne i dotkliwe – piszą, zauważając, że prace budowlane na drogach, które mają zapewnione stabilne źródła finansowania, trwały i trwają bez przestojów i negatywnych konsekwencji dla rynku.
Tymczasem przedsiębiorcy działający w sektorze budownictwa kolejowego czekają od ponad dwóch lat na ogłaszanie i rozstrzygnięcia postepowań przetargowych – Dla środowiska kolejowego, w tym szczególnie dla firm zrzeszonych w naszych organizacjach, zatrudniających w sumie ponad 100 tys. pracowników, przygotowany projekt lub stworzenie rozwiązań osiągających tożsamy cel mają znaczenie fundamentalne, dlatego liczymy i apelujemy o przejście do etapu wspólnych prac nad nowym, lepszym systemem finansowego wsparcia inwestycji kolejowych – czytamy w liście do ministrów.
Z propozycją
ustawy można zapoznać się tutaj.