Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
11-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym wciąż priorytetem branży
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Finansowanie inwestycji kolejowych wymaga gruntownej przebudowy. Z propozycjami rozwiązań ponownie wychodzą organizacje branżowe RBF i IGTL, które przesłały do resortów infrastruktury i finansów własny projekt stosownej ustawy.

Jak czytamy w liście skierowanym do Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury oraz Andrzeja Domańskiego – Ministra Finansów, 27 kwietnia 2023 roku w imieniu przedsiębiorców zrzeszonych w Railway Business Forum oraz Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego przekazano ówczesnemu Ministrowi Infrastruktury, Andrzejowi Adamczykowi, propozycję projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem.

– Działanie to było podyktowane brakiem reakcji rządu na wielokrotne apele branży o stworzenie przejściowych i elastycznych mechanizmów finansowania, przekazywane również oficjalnie przynajmniej od połowy roku 2021 – tłumaczą organizacje branżowe. – Kalendarz wyborczy nie pozwolił prawdopodobnie na rozpoczęcie dyskusji w gronie ekspertów nad aspektami merytorycznymi, finansowymi i legislacyjnymi naszej propozycji ustawy, dlatego wraz z początkiem kadencji nowego Parlamentu oraz ukonstytuowaniem się nowego rządu pozawalamy sobie na ponowne przekazanie projektu – dodają.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, przewodniczącego RBF i prezes IGTL Marity Szustak nie ulega wątpliwości, że finansowanie inwestycji kolejowych wymaga gruntownej przebudowy i docelowo zbliżenia do rozwiązań obowiązujących dla inwestycji drogowych. – Od lat wprost mówimy o systemowym niezrównoważeniu podejścia i dyskryminacji kolei w tym zakresie. Szczególnie teraz, na przełomie perspektyw finansowych Unii Europejskiej, ponadto w sytuacji zablokowania środków europejskich dla Polski, stało się to niewątpliwie widoczne i dotkliwe – piszą, zauważając, że prace budowlane na drogach, które mają zapewnione stabilne źródła finansowania, trwały i trwają bez przestojów i negatywnych konsekwencji dla rynku.

Tymczasem przedsiębiorcy działający w sektorze budownictwa kolejowego czekają od ponad dwóch lat na ogłaszanie i rozstrzygnięcia postepowań przetargowych – Dla środowiska kolejowego, w tym szczególnie dla firm zrzeszonych w naszych organizacjach, zatrudniających w sumie ponad 100 tys. pracowników, przygotowany projekt lub stworzenie rozwiązań osiągających tożsamy cel mają znaczenie fundamentalne, dlatego liczymy i apelujemy o przejście do etapu wspólnych prac nad nowym, lepszym systemem finansowego wsparcia inwestycji kolejowych – czytamy w liście do ministrów.

Z propozycją ustawy można zapoznać się tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Prawo i polityka

Branżowy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym opublikowany

Jakub Madrjas 15 maja 2023

Fundusz Kolejowy zostaje. Dofinansuje też połączenia na styku województw

Prawo i polityka

1,1 mld zł na Fundusz Kolejowy w latach 2020-2021

Biznes

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Komentarze

Fundusz Kolejowy do gruntownego remontu

Bartosz Jakubowski 02 lutego 2016

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

Prawo i polityka

Reaktywacja Funduszu Kolejowego. Na jakich zasadach?

ms, Rynek-Kolejowy.pl 01 lipca 2015

Nie wszystkie województwa zadowolone z podziału Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5