Trwa modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej na potrzeby podniesienia prędkości do 250 km/h. W przetargu na zaplanowanie podbicia torów do tej prędkości złożone zostały dwie oferty.
Po nieudanych przetargach PLK
zrezygnowała z przebudowy stacji Góra Włodowska, Psary oraz posterunku Knapówka w systemie projektuj i buduj. Przetarg na prace budowlane zostanie ogłoszony dopiero po przygotowaniu dokumentacji. Prace budowlane na stacji Psary planowane są w 2021 r., natomiast na stacji Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka w 2022 r.
W tym tygodniu otwarto oferty w przetargu na dokumentację. W części I (podg Knapówka) propozycje złożyły: Schuessler-Plan (1,5 mln zł), Idom (1,7 mln), Infra-Projekt (1,1 mln) oraz CE Projekt (1,3 mln). Kosztorys opiewa na ponad 1,3 mln zł (ceny brutto).
Na część II (stacja Psary) było tylko dwóch chętnych: Schuessler-Plan (3,5 mln zł) oraz CE Projekt (3,8 mln). Kosztorys opiewa na 6,2 mln zł. W części III (stacja Góra Włodowska) wszystkie cztery oferty przekraczają kosztorys, który opiewa na 662 tys. złotych brutto. Najbliżej była Infra-Projekt, która zaproponowała niecałe 710 tys. złotych.
Intop z jednym wiaduktem i blisko kolejnychWciąż nie ma informacji o wyborze
wykonawcy przebudowy 16 obiektów inżynieryjnych na CMK. Podczas grudniowej aukcji elektronicznej najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Intop i Sarinż. Warto dodać, że przed tygodniem Intop podpisał ze starostą włoszczowskim umowę na przebudowę wiaduktu nad CMK wraz z dojazdami w ciągu drogi powiatowej Nr 0233T na odcinku Secemin – Bichniów. Koszt inwestycji to 2 721 990,00 zł. Zadanie będzie współfinansowane z środków budżetu państwa w ramach Funduszu Dróg Samorządowych, z budżetu Powiatu Włoszczowskiego i Gminy Secemin.
Duży przetarg na podbicie toru na 250 km/h
W styczniu ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim na wykonanie podbicia torów na odcinku prawie całej CMK (od km 15,385 do km 204,940), dla jej dostosowania do prędkości 250 km/h. PLK chce uzyskać projekt niwelety torów głownych zasadniczych oraz dostosowania geometrii torów do zakładanej prędkości. Umowa z wykonawcą będzie obowiązywać do końca 2022 roku. Z wysokości wadium można wnioskować, że na zadanie przeznaczono kilka milionów złotych.
Aktualizacja: Otwarcie ofertPo otwarciu ofert, które odbyło się pod koniec lutego okazało się, że wpłynęły dwie oferty - znacząco różniące się ceną. Firma Solid Rail chce za realizację zamówienia 3,94 mln zł brutto, a Torprojekt - aż 11,3 mln zł brutto. Obie oferty przekraczają kosztorys, który PLK oszacowała na 3,67 mln zł brutto.
Warto uzupełnić, że niedawno na Centralnej Magistrali Kolejowej rozpoczęła się
przebudowa 16 obiektów między Pilichowicami a Olszamowicami za blisko 57 mln zł netto.