Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Zmarł Ryszard Suwalski, wynalazca i konstruktor SUW-2000

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Janusz Mincewicz

Podziel się ze znajomymi:

W Poznaniu, po ciężkiej chorobie, w wieku 77 lat zmarł dr hab. inż. Ryszard Maria Suwalski, jeden z najwybitniejszych polskich konstruktorów taboru szynowego, twórca systemu samoczynnej zmiany rozstawu kół pojazdów szynowych SUW-2000, który w 2003 r. otrzymał nagrodę prezydenta RP. 

Ryszard Suwalski miał w swym bogatym dorobku naukowym i zawodowym nie tylko SUW-2000, ale także 42 prace twórcze oraz 60 wynalazków opatentowanych w Urzędzie Patentowym. To jeden z najlepszych, ale także jeden z najbardziej płodnych polskich konstruktorów. W swoim dorobku ma wózki do wagonów osobowych, wózki napędowe oraz toczne do ezt-ów, wózki napędne i toczne do autobusów szynowych, a także wózki napędne i toczne do tramwajów. Wózki te stanowiły podwaliny do nowych generacji układów biegowych stosowanych w pojazdach szynowych, wózki napędne i toczne dużych prędkości.

System SUW-2000 zyskał wiele pozytywnych opinii. Rozwiązanie to miało w znacznym stopniu usprawnić system transportowy, który umożliwiał bezpieczny, niezawodny i efektywny przewóz towarów w ruchu międzynarodowym, mający zastosowanie w pokonywaniu różnicy szerokości torów na wschodniej granicy Polski, gdzie taka różnica występuje.

Analizy, badania oraz eksploatacja potwierdzały, że założenia systemu stanowią kierunek, który może przynieść niezwykle duże korzyści finansowe. Badania CNTK potwierdzały wysoki stopień dojrzałości technicznej, wykazując wysoką niezawodność techniczna i eksploatacyjną.

Stojąc na przystanku czy peronie i patrząc na większość nadjeżdżających pojazdów po szynach, możemy być pewni, że jest w nich myśl techniczna jednego z największych polskich konstruktorów.

Nagroda prezydenta RP   

Ryszard M. Suwalski był absolwentem Wydziału Budowy Maszyn (specjalność: pojazdy szynowe) na Politechnice Poznańskiej, studiów podyplomowych w Instytucie Wysokoprężnych Silników Okrętowych i Kolejowych Politechniki Poznańskiej, studiów doktoranckich na  Wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów – Instytucie Techniki Cieplnej i Silników Spalinowych na Politechnice Poznańskiej. Rozprawa habilitacyjna na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki  Akademia Górniczo – Hutnicza była poświęcona „Systemowi samoczynnej zmiany rozstawu kół pojazdów szynowych”.

Pracę zawodową rozpoczął jako konstruktor w Zakładach Przemysłu Metalowego H. Cegielski. Później pracował jako główny specjalista w  Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa i Centralnym Biurze Konstrukcyjnym PKP Poznań. Pracę zawodową zakończył na stanowisku kierownika projektu w Biurze Strategii, Inwestycji i Rozwoju oraz Biurze Wsparcia Technicznego PKP Cargo. Był rzeczoznawcą z zakresu lokomotyw spalinowych i wagonów.

W 2004 roku został odznaczony przez prezydenta RP Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Opracował i wdrożył do produkcji 60 projektów z zakresu pojazdów szynowych o kluczowym znaczeniu dla polskiego transportu szynowego. Opublikował 42 prac w czasopismach krajowych i zagranicznych. Opracował 60 wynalazków opatentowanych w Urzędzie Patentowym RP i urzędach zagranicznych W 2003 roku otrzymał nagrodę Prezydenta RP za najlepszy wynalazek w dziedzinie: produkt i technologia, za nowoczesny system SUW-2000, dzięki któremu można pokonywać różnicę szerokości torów bez wymiany wózków w wagonach.

Dlaczego nie na Euro 2012?

Po wielu latach niepowodzeń i zastoju Suwalski przestał wierzyć, że SUW-2000 będzie wdrażany.

– A z kim zainteresowani mają prowadzić rozmowy na ten temat SUW-u skoro w kraju nie ma odpowiedniej atmosfery dla wdrażania polskiego systemu? – pytał mnie w zeszłym roku.

Narzekał, że Polska nie wykorzystała sytuacji związanej z koniecznością przewozu na Ukrainę kibiców w czasie Euro 2012.

– Uważam, że była wtedy okazja, by znaleźć środki na zakup nowego taboru zdolnego do bezkolizyjnego pokonywania różnicy szerokości torów. Może nie było chęci do takiego rozwiązania? Nie wiem. To pytanie wybiega poza sferę techniczną i trudno mi się do niego ustosunkować – mówił zasmucony.

– Konstrukcja opracowana przez dr. hab. inż. Suwalskiego na początku lat 90 poprzedniego stulecia to jednak myśl techniczna tego rozwiązania to XXI wiek. Nie bez kozery konstruktor nazwał to rozwiązanie SUW-2000 – podkreśla profesor Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej. Chudzikiewicz twierdzi, że podstawową trudnością w produkcji SUW-2000 na skalę przemysłową są nieuregulowane do tej pory prawa własnościowe do tego rozwiązania.

– Właścicieli jest kilku i jak zwykle to bywa w Polsce nie są w stanie dojść do porozumienia. Nie bez winy i to znacznej jest tutaj PKP, która mogła już dawno rozwiązać problem własności, gdyby postępowała w tej sprawie konsekwentnie. Było kilku producentów którzy byli poważnie zainteresowani podjęciem produkcji pojazdów z zestawami SUW-2000 ale „nieporadność” PKP w tej sprawie skutecznie chłodziła takie biznesowe zamiary – mówi prof. Chudzikiewicz.

– Nadal jest zainteresowanie polskiego biznesu podjęciem tej produkcji, ale osobiście wątpię, aby obecnie PKP zechciała aktywnie włączyć się w rozwiązanie tego problemu. Mając na uwadze interoperacyjność w przewozach wschód-zachód, zwłaszcza przez Ukrainę, wagony z tymi zestawami na pewno skróciłyby znacznie czas przewozów – dodaje prof. Chudzikiewicz.

SUW-2000 przede wszystkim w transporcie towarowym

Dr inż. Robert Sternik z Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi mówi, że jedną z najważniejszych zasad mających służyć poprawieniu warunków konkurencji w gospodarce UE jest koncepcja interoperacyjności w transporcie.

– Dlatego system automatycznej zmiany rozstawu kół kolejowych SUW-2000 w znakomity sposób w to się wpisuje. W rosnącej wymianie gospodarczej pomiędzy UE i krajami leżącymi na wschód od Polski, a szczególnie z odległymi regionami Azji, coraz większą rolę odgrywa transport kolejowy. Konieczność  przeładunków towarów na styku różnych systemów kolejowych („suche porty”), powoduje znaczne koszty związane z operacjami przeładunku i wydłuża czas transportu – mówi.

Łódzki naukowiec zachwala system SUW-2000, który, jego zdaniem, ma istotną przewagę nad hiszpańskim Talgo i który w znacznym stopniu upraszcza proces przemieszczania taboru pomiędzy torami różnych szerokości. Jego zdaniem w dzisiejszych realiach szersze wdrożenie tego systemu w kolejowym transporcie towarowym ma istotniejsze znaczenie niż w transporcie pasażerskim.

– Dlatego niezbyt wiarygodnie wyglądają zarzuty podnoszone w stosunku do „wad” systemu SUW-2000, jakim jest ograniczenia prędkości narzucanej przez ten system, jak i te, które kwestionujące jego przydatność z uwagi na brak możliwości zastosowania w taborze trakcyjnym. Polski system automatycznej zmiany rozstawu powinien być produkowany i coraz powszechniej wdrażany, szczególnie w transporcie towarowym – wnioskuje. Tylko kto ma to zrobić? 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy

Tabor i technika

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy

simetra 02 kwietnia 2022

Talgo opracuje pociąg na wodór dla różnego rozstawu torów

Tabor i technika

CRRC pokazało pociąg dużych prędkości dla różnych szerokości torów

Tabor i technika

Co nam da Polsuw, następca SUW 2000?

Tabor i technika

Co nam da Polsuw, następca SUW 2000?

Jakub Madrjas 20 września 2019

PKP kupiły Polsuw – polski system zmiany rozstawu kół bez zatrzymania

Tabor i technika

PKP kupiły Polsuw – polski system zmiany rozstawu kół bez zatrzymania

jm, Rynek Kolejowy/inf. prasowa 20 września 2019

Polska – Ukraina: Kolejny rok bez SUW 2000

Tabor i technika

Polska – Ukraina: Kolejny rok bez SUW 2000

Kasper Fiszer 31 grudnia 2018

Zobacz również:

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy

Tabor i technika

POLSUW czeka na wdrożenie. Z SUW 2000 od lat nie korzystamy

simetra 02 kwietnia 2022

Talgo opracuje pociąg na wodór dla różnego rozstawu torów

Tabor i technika

CRRC pokazało pociąg dużych prędkości dla różnych szerokości torów

Tabor i technika

Co nam da Polsuw, następca SUW 2000?

Tabor i technika

Co nam da Polsuw, następca SUW 2000?

Jakub Madrjas 20 września 2019

PKP kupiły Polsuw – polski system zmiany rozstawu kół bez zatrzymania

Tabor i technika

PKP kupiły Polsuw – polski system zmiany rozstawu kół bez zatrzymania

jm, Rynek Kolejowy/inf. prasowa 20 września 2019

Polska – Ukraina: Kolejny rok bez SUW 2000

Tabor i technika

Polska – Ukraina: Kolejny rok bez SUW 2000

Kasper Fiszer 31 grudnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5