Jak podaje ZM, w ramach remontu dworca w Bydgoszczy planowana jest rozbiórka części środkowej budynku B. - Z informacji jakie uzyskaliśmy wynika, że budynek ten powstał w roku 1851. Jest zatem jednym z najstarszych dworców kolejowych w Polsce. Ściślej wówczas powstała część środkowa (którą planuje się rozebrać), a 10 lat później dobudowano dwa ryzality szczytowe. Tak się zatem składa, że planują państwo rozebrać akurat najstarszą część budynku, jednego z najstarszych dworców w Polsce – informuje Zielone Mazowsze w oficjalnym piśmie do PKP SA.
- Na dzień dzisiejszy jesteśmy przeciwni takiemu działaniu. Uważamy, że budynek B jako najstarszy i będący w całości oryginalną budowlą sprzed 150 lat (oryginalna, zabytkowa substancja), powinien zostać w całości poddany pieczołowitej restauracji, z odtworzeniem pierwotnego wystroju elewacji i wnętrz. Dopuszczalne są naszym zdaniem jedynie odstępstwa w wystroju wnętrz tam, gdzie oryginalne wykończenie nie zachowało się, usprawiedliwione dostosowaniem do nowego układu funkcjonalnego – podaje ZM.
Według członków stowarzyszenia na współczesną architekturę na terenie dworca również znajdzie się miejsce. -Może ona być zastosowana do budynku zewnętrznego (od ul. Zygmunta Augusta), który całkowicie utracił substancję zabytkową obiektu z 1870 roku. Nie widzimy żadnych przeszkód dla dowolnego jego przekształcania czy nawet całkowitej rozbiórki – informuje Zielone Mazowsze.
PKP SA odpowiada
- Doceniając państwa troskę o los obiektów dworcowych w województwie kujawsko-pomorskim pragnę poinformować, że plany inwestycyjne Spółki PKP dotyczące przebudowy budynków dworca Bydgoszcz Główna nie dotyczą kwestii poruszonej w przesłanym piśmie tj. częściowego wyburzenia budynku B – informuje Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora departamentu inwestycji.
Po analizach założeń wynikających z opracowanej w 2010,r. wielobranżowej koncepcji przebudowy zdecydowanie odstąpiono od jej realizacji. - Zakładamy, że przy ścisłej współpracy z władzami miasta Bydgoszcz zostanie zrealizowany kolejny obiekt, który swym charakterem zintegruje się z układem przestrzennym i przyczyni się do znacznej poprawy obsługi ruchu pasażerskiego na terenie województwa i międzyregionalnego – wyjaśnia Rokicki.