10 lipca podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa. Jego celem jest określenie możliwości wykorzystania istniejącej sieci kolejowej na terenie miasta dla przewozów pasażerskich w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Opracowanie ma być gotowe pod koniec tego roku.
Szczególnej analizie zostaną poddane możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na „dużej” i „małej linii obwodowej” (odpowiednio: liniach nr 8, 91, 95 oraz linii nr 100). Ponadto, zostaną przeanalizowane możliwości wykorzystania linii kolejowej nr 947 (trasa do Łęgu), jak również połączeń na osi wschód – zachód (m.in. od lotniska do Nowej Huty).
W ramach opracowania wykonawca wskaże optymalną częstotliwość kursowania linii, jak również lokalizację i ilość przystanków. Zostanie przeanalizowany stan techniczny infrastruktury kolejowej i stan prawny z uwzględnieniem realizowanych i planowanych inwestycji. Ponadto zostaną zaproponowane połączenia systemu SKA z obecnie funkcjonującą komunikacją miejską mające na celu zwiększenie dostępności systemu, poprawę jakości obsługi pasażerów oraz skrócenie czasu podróży. Wykonawca dokona również analizy dojść pieszych do przystanków uwzględniającą obecną i przyszłą strukturę zabudowy, istniejące ciągi piesze oraz przeszkody występujące w terenie. Analiza ta będzie podstawą do wyznaczenia lokalizacji i rozmieszczenia przystanków.
Wykonawca przedstawi szacunek kosztów inwestycji dla przyjętych wariantów rozwiązań, który będzie uwzględniał m.in. koszty: robót budowlanych, wykupu gruntów, funkcjonowania poszczególnych linii SKA (w tym zakupu taboru). W ramach opracowania wykonawca porówna również istniejące, rzeczywiste dane dotyczące wielkości ruchu pasażerskiego na funkcjonujących obecnie liniach SKA z prognozami ruchu opracowanymi we wcześniejszych materiałach studialnych.
Co ważne, miasto intensywnie wspiera projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (poprzez budowę nowych przystanków SKA na terenie Krakowa) – w czerwcu rozpoczęły się prace nad opracowaniem projektu koncepcyjnego i budowlanego dotyczącego budowy przystanku kolejowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – Kraków Prądnik Czerwony. Działania zostały zainicjowane przez Gminę Miejską Kraków. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, planowany termin odbioru wyznaczono na drugą połowę 2018 roku. Więcej o planie budowy nowego przystanku kolejowego w Krakowie
pisaliśmy tutaj.
Umowę na opracowanie Studium wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na terenie Krakowa podpisali:
Ze strony Miasta:Tadeusz Trzmiel – Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Wacław Skubida – Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK
Ze strony Wykonawcy:Stanisław Albricht – właściciel Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu „ ALTRANS”.