Województwo zachodniopomorskie upatruje szans na wznowienie ruchu pomiędzy Złocieńcem a Choszcznem w planowanej inwestycji realizowanej ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Prace realizowane na potrzeby wojska nie obejmą jednak całego wspomnianego odcinka. W związku z brakiem konkretnych planów finansowania remontu pozostałej części trasy jej reaktywacja wydaje się obecnie bardzo niepewna.
W styczniu informowaliśmy szeroko o
sprawie remontu linii kolejowej nr 410 na odcinku Złocieniec – Choszczno. Choć PKP PLK rozpoczęły prace studyjne nad inwestycją, której uzupełnieniem mogłaby być infrastruktura pasażerska, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodnipomorskiego
nie miał żadnych konkretnych planów uruchomienia tam przewozów. Wskazywał jedynie, że połączenie mogłoby okazać się przydatne w razie konieczności prowadzenia objazdów, a jego regularna eksploatacja mogłaby zostać założona po aktualizacji planu transportowego województwa.
W marcu województwo dowiedziało się o planach MONNiedawno powstała petycja do władz wojewódzkich, PKP Polskich Linii Kolejowych i Ministerstwa Infrastruktury w sprawie remontu trasy, a następnie przywrócenia na niej ruchu. – Chcemy, by mogły znów po prawie 25 latach wrócić tam połaczenia kolejowe – powiedział nam Norbert Dubisz, autor dokumentu. Na razie pod listem opublikowanym na łamach serwisu petycje.pl podpisało się ok. 500 osób.
– Od stycznia sytuacja zmieniła się na tyle, że w marcu pojawiły się plany rewitalizacji linii nr 410 na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej. Z zapowiedzi wynika, że inwestycja planowana jest na lata 2019 – 2026 – powiedział nam Łukasz Jucha z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Warto zaznaczyć, że o planach resortu w tym zakresie
informowaliśmy na naszych łamach jeszcze w styczniu, a więc wcześniej niż informacje te trafiły do UMWZP.
Co z odcinkiem Drawno – Choszczno? – [Tymczasem] to właśnie od realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury torowej można uzależniać następnie analizę uruchomienia w przyszłości regionalnych połączeń pasażerskich na trasie Choszczno – Złocieniec – ocenił przedstawiciel władz samorządowych. Plany MON są w tym zakresie o tyle istotne, że województwo z pewnością nie dofinansuje robót np. z funduszy RPO. PKP PLK zgłosiły do UMWZP potrzebę remontu kilku tras w ramach europejskiego funduszu, ale ostatecznie środki skierowane zostały na remont odcinka Szczecinek – Runowo Pomorskie.
Zasadniczo stanowisko regionu nie uległo jednak zmianie. – Pisząc już wcześniej o obecnym braku możliwości uruchomienia na wspomnianej trasie ruchu kolejowego, wyraźnie podkreślaliśmy i nadal tak jest, że nie wykluczamy, iż w toku aktualizacji planu transportowego pojawią się warunki do podjęcia decyzji o uruchomieniu przewozów pasażerskich, o ile linia zostanie wyremontowana na całym przebiegu, tj. do stacji Choszczno, a jej parametry eksploatacyjne po remoncie zapewnią możliwość kursowania pociągów z prędkością zapewniającą atrakcyjny czas przejazdu – powiedział nam nasz rozmówca. Przypomnijmy przy tym, że MON chce wyremontować trasę jedynie na odcinku Grotniki Drawskie – Drawno. Inna inwestycja musiałaby zatem objąć 27-kilometrowy fragment Drawno – Choszczno. UMWZP nie wskazuje na żadne konkretne plany w tym zakresie.